Gebruik maken van ambassadeurs
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 maart 2016 

Gebruik maken van ambassadeurs

Vrienden, familie, klanten en ieder ander in jouw netwerk kan je inzetten als ambassadeur. Ze kennen jou – min of meer – en weten wat ze aan je hebben. Wat zijn jouw sterkste punten? Ben je heel georganiseerd, heb je goede communicatieve vaardigheden (kun je goed luisteren?), ben je enorm gedreven of wil je zoveel mogeiljk mensen helpen? Het zijn allemaal eigenschappen en vaardigheden die je in kunt zetten om jouw business te laten groeien en het helpt mee als anderen dit over jou zeggen. Gebruik maken van ambassadeurs is jouw beste marketingstrategie.

De kracht van de ambassadeur

Een ambassadeur is iemand die reclame voor je maakt. Dat kan een klant zijn maar dat hoeft niet persee. Mijn beste ambassadeurs zijn mijn vriendinnen en mijn vriend. Allemaal geen klant maar ze maken wel reclame voor mij. Zij kennen mij als mens en weten dus mijn sterkste punten. Ook mijn zwakke punten maar die helpen in de regel niet mee bij het krijgen van nieuwe klanten …

gebruik maken van ambassadeurs Iemand is dus ambassadeur als hij vindt dat jij toegevoegde waarde hebt. Zo kwam er laatst iemand in het dorp naar mij toe omdat hij gehoord had dat ik iets van hondengedrag weet. “Moet je bij Monique zijn, die uit Nederland“. Kennelijk heb ik deze ambassadeur ooit iets verteld of laten zien waardoor hij de relatie met zijn hond heeft verbeterd. Immers, hij gaat mijn naam niet doorgeven als hij onzeker is of ik kan helpen. Slecht voor zijn reputatie, toch?

Op het moment dat jij een klant krijgt die via iemand anders komt, is die ‘iemand anders’ dus jouw ambassadeur. Ambassadeurs zijn onmisbaar omdat zij de meest krachtige vorm van reclame zijn. Deze mond-tot-mond-reclame (niet te verwarren met mond-op-mond) kost niets en levert het maximale op. Gebruik maken van ambassadeurs zou dus onderdeel van jouw marketingstrategie moeten zijn.

Hoe zet jij ambassadeurs in?

Een van de meest eenvoudige manieren van het inzetten van ambassadeurs is de testimonial: je laat iemand vertellen hoe blij hij met jou is. Daar kun je gewoon om vragen en als je dat lastig vind, begin je bij jouw beste klant. Dit is niet voor niets jouw beste klant, hij besteedt immers veel geld aan jouw dienst of product. Hij zal dus met plezier vertellen wat jij voor hem betekent.

gebruik maken van ambassadeursEen andere manier is om mensen iets in het vooruitzicht te stellen als ze ambassadeur willen zijn, bijvoorbeeld door het aanbieden van een cadeau zoals Ingrid doet met haar uitlaatdienst (zie foto). Zo vraag ik soms klanten aanwezig te zijn op workshops om praatjes aan te gaan met deelnemers en zo te vertellen wat mijn toegevoegde waarde is als ze met mij gaan werken. Dit beloon ik op verschillende manieren maar vaak is de gratis deelname aan de workshop voldoende in mijn geval.

Helemaal geweldig is het als ambassadeurs ongevraagd reclame voor je maken. Feitelijk is alles wat jij deelt op social media een vorm van ambassadeurschap. Je deelt immers alleen dat wat waarde voor jou heeft en waarvan je overtuigd bent dat dit ook waarde voor een ander heeft. Zo meldden twee van mijn klanten zich spontaan aan voor mijn webinar en gingen los over mij. Een boost voor je ego en de beste social proof!

Gebruik maken van ambassadeurs

Het is dus niet zo moeilijk om anderen te laten vertellen wat jouw toegevoegde waarde is. Mensen die dicht bij je staan zullen dat in de regel uit zichzelf doen omdat zij jou graag succesvol zien. Maar ook als ze het niet uit zichzelf doen kun je er gerust om vragen.

Niet iedereen is spontaan van zichzelf of denkt daarover na. Dat is prima. Je mag ze best helpen. Dit geldt ook voor jouw klanten. Dat zijn hondeneigenaren die wellicht niet gewend zijn – bewust- om reclame voor anderen te maken.

Hoe kun je nog meer slim gebruik maken van ambassadeurs zelfs nog voordat het klanten van je zijn of zelfs als ze helemaal geen klant worden? Bjørn vertelt er je alles over in zijn eenmalige workshop morgenochtend: ‘Hekel Aan Verkopen‘.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.