arrow_drop_up arrow_drop_down

Facebook in 2020 - wat jij moet weten als hondernemer

Facebook verandert. Continu. Met uitzondering van het uiterlijk, merk je daar als gebruiker niet veel van. Wel als hondernemer. Zo is het organische bereik van jouw Facebookpagina de afgelopen jaren al drastisch afgenomen maar er staat nog meer te gebeuren. Facebook staat aan de vooravond van zijn grootste verandering ooit: Facebook in 2020 wordt niet meer wat je gewend bent.

Facebook in 2020

ComputerWorld schreef in 2012 dat Facebook in 2020 zou verdwijnen. Hoewel dat niet gaat gebeuren, zit er wel een kern van waarheid in dit artikel. Het Facebook zoals we dat nu kennen, gaat voorgoed veranderen. Als jij – als hondernemer – in 2020 nog zichtbaar wil zijn zul je op die veranderingen moeten inspelen.

We have a responsibility to protect your data, and if we can’t then we don’t deserve to serve you ~ Mark Zuckerberg, Facebook CEO

Dat zei Mark in 2018 tijdens zijn verhoor naar aanleiding van de Cambridge Analytica affaire. Op 6 maart publiceerde Mark Zuckerberg een blog. Hierin beschrijft hij de zes principes waaraan het Facebook van de toekomst aan zou moeten voldoen. Het komt er in het kort op neer dat Facebook weer echt een social media platform (persoonlijke interactie) gaat worden en dat veiligheid van persoonsgegevens voorop staan.

Een andere belangrijke wijziging betreft de niet meer voor altijd zichtbare content. Een voorbeeld daarvan zijn de stories. Deze verdwijnen na een bepaalde tijd. Voordeel hiervan is dat een bericht (wat je ooit schreef in een dronken bui) jou niet meer voor eeuwig kan achtervolgen.

Wat betekent dit voor jou als hondernemer

Storytelling wordt steeds belangrijker voor Facebook. Dat is overigens niets nieuws. In 2012 was ik op een internet marketing seminar en daar vertelde Joost van de Valk (op internet bekend als Yoast) dat theologie de beste marketingopleiding is. De bijbel vertelt verhalen. Joost wilde theoloog worden maar is nu een van de grootste specialisten op SEO-gebied. Het zal je dan ook niet verbazen dat Facebook en Instagram (ook van Facebook) Stories belangrijker gaan worden.

facebook in 2020Facebook gaat interactie in groepen meer waarderen. Die trend was in 2018 al ingezet maar gaat veel belangrijker worden. Heb je nog geen groep van jouw bedrijf, begin dan dit jaar met het aanmaken ervan en start gesprekken. Je kunt op jouw Facebookpagina een groep maken die dan automatisch gekoppeld is aan jouw pagina. Groepen worden de belangrijkste plek om te communiceren met jouw doelgroep.

Adverteren op Facebook gaat in 2020 ook meer een-op-een plaatsvinden. Zo zijn advertenties vanaf 2020 niet meer zichtbaar in je tijdlijn maar in Stories, Messenger (dat is nu al zo maar nog mondjesmaat) en Whatsapp (ook van Facebook). Dit houdt in dat je veel gerichter kunt adverteren. Je kon al heel goed jouw doelgroep in detail bepalen maar de focus van Facebook gaat nu van meer impact bij kleinere doelgroepen. Handig dus om nu al automatisch antwoorden in te stellen voor jouw pagina.

Mark Bongers, een van de grootste Facebook-experts van Nederland, is met zijn team al gaan testen en kwam tot de volgende conclusies:

  • Kosten per 1000 vertoningen van de ads tot nu toe 16-31% lager dan in het Facebook Nieuwsoverzicht.
  • ‘Omhoog swipen’ via Stories leidde gemiddeld tot 45% meer websitebezoekers.
  • Door Messenger te integreren converteerde 98% van de kliks! Vergelijkbare resultaten verwachten we ook met WhatsApp.

Facebook wordt een meer gesloten platform met chats en een-op-een contacten en dat wordt – zoals Mark Zuckerberg aankondigde – de grootste verandering sinds 2006.

Ben jij klaar voor Facebook in 2020?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.