Energiemanagement
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 juli 2016 

Energiemanagement

Wat kun jij doen om je energie te verhogen? Dat is energiemanagement. Hoeveel kun jij aan op een dag, een week, een jaar of in een leven? Sommige mensen zijn moe na vijf uur werken op een dag, anderen gaan hun leven lang door tot ze dood gaan. Afgelopen weekend sprak ik iemand die al zat te puffen bij de twee afspraken die hij deze week heeft terwijl ik tussen 8 en 12 uren werk op een dag en dan nog niet moe ben. 

Wat kun je doen om jouw energie te verhogen?

energiemanagement beperkingen grenzenStel je wilt jouw energie verhogen, dat is het uitgangspunt van dit artikel. Als je dat niet wilt, kun je hier stoppen met lezen. Dit artikel schrijf ik voor iedereen die meer uit zijn dag, week, jaar of leven wil halen. Ook als je niet helemaal fysiek of mentaal gezond bent en wellicht een verminderde weerstand of belastbaarheid hebt, kun je toch jouw energie verhogen.

1. Ken jouw meest productieve uren

Als jij je te veel moet aanpassen aan een 9-5 ritme dan kost jou dat enorm veel energie. Bedenk dat er altijd klanten te vinden zijn die het geen probleem vinden hun hond om 7 uur naar de trimsalon te brengen of ’s avonds om 22 uur nog naar de hondenschool te komen. Bij de sportschool waar ik ooit trainde kon ik van 6 tot 23 uur terecht.

2. Verander regelmatig van houding

Doe je veel zittend werk, koop dan een statafel zodat je een paar uur achter de computer kunt staan of ga lopen zodra je aan de telefoon zit met iemand. Beiden verhoogt direct jouw energieniveau. Bewegen laat ook letterlijk jouw hersenen beter werken. Bewegen in de vorm van sporten is natuurlijk ook prima.

3. Vermijd inname van energiebronnen

Cafeïne en suiker zijn kortstondige energiebronnen. Bovendien werken ze verslavend. Eet in plaats van brood yoghurt en in plaats van aardappels groente. Drink water in plaats van frisdrank en wees zuinig met cafeïne. Het is niet moeilijk, lekker en je merkt direct een verhoging van energie.

4. Voldoende slaap

Wat is voldoende slaap? Er zijn talloze onderzoeken naar gedaan en er bestaan legio adviezen over. Persoonlijk denk ik dat je moet gaan slapen als je moe bent en vanzelf wakker moet worden. Wanneer je stap 1 onder de knie hebt, kun je dus jouw leven zo inrichten dat een wekker zetten niet meer regel maar uitzondering wordt.

Natuurlijk energiemanagement

energiemanagement Mensen die mij al wat langer volgen weten dat ik gebruik maak van mijn natuurlijke energie. Voor mij is energiemanagement dus helemaal niet moeilijk en ik kan enorm veel werk verzetten omdat ik alle bovenstaande stappen al heb doorlopen.

 

Daarbij komt dat ik gezegend ben met een haast continue aanmaak van adrenaline. Ik vind het een zegening want daardoor ben ik altijd scherp en haast niet moe te krijgen. Zeker als ik mij hou aan een zo laag mogelijke inname van cafeïne en suiker, waar ook ik aan verslaafd ben, stijgt mijn energieniveau acuut.

Ook zet ik nooit een wekker. Ik kan me zelfs de laatste keer niet meer herinneren. Wat ik me wel herinner is dat ik zelfs dan altijd voordat de wekker afgaat wakker wordt. Daardoor ben ik altijd uitgerust en kan vol energie de dag beginnen.

Tip: ochtendseks is een geweldig goed begin van de dag …

Wat doe jij aan energiemanagement?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.