arrow_drop_up arrow_drop_down

E-mail marketing uitdagingen

Sinds 1 juni 2019 is de website die jij nu geopend hebt, online. HondenUniversiteit bestaat al sinds 2011 maar als je mee wilt gaan met je tijd moet je blijven innoveren en een update was nodig. Met de nieuwe website komen ook nieuwe e-mail marketing uitdagingen. Of in de volksmond: het opbouwen van een mailinglijst en wat daarvoor nodig is.

Mailinglijst opbouwen

Het opbouwen van een mailinglijst is niet zo moeilijk. Je geeft mensen iets waardevols en in ruil daarvoor vraag je naam en e-mailadres. De kunst zit hem in de waarde. Wat is waardevol? Onlangs had ik er nog een gesprek over met een bevriende ondernemer. Zij vertelde dat zij haar document verkleind heeft naar een checklist van een paar pagina’s omdat mensen het niet meer lezen. Daar staat een succesvolle ondernemer tegenover die een e-book van 400 pagina’s weggeeft wat al meer dan 100.000 keer gedownload is. Dus wat is waarde?

De waarde zit niet in de dikte van het document maar in de inhoud ervan. Maar hoe weet je of de inhoud waardevol is, als je het document niet leest. Of de video niet bekijkt. E-mail marketing uitdagingen zitten allereerst in de manier waarop jij jouw waarde aanbiedt en daarna moet je deze belofte waarmaken. Overigens betekent het downloaden van een document natuurlijk nog niet dat je het ook gelezen hebt. Ik heb nog legio ongelezen pdf’s op mijn laptop staan die ik waarschijnlijk nooit zal lezen en ik ben nog heel selectief in de plekken waar ik mijn naam en e-mailadres achterlaat.

E-mail marketing uitdagingen

e-mail marketing uitdagingenIk heb besloten helemaal opnieuw te beginnen met het opbouwen van mijn mailinglijst. In 8 jaar tijd had ik ruim 5000 e-mailadressen verzameld. Ik weet zeker dat het merendeel daarvan niet eens meer weet dat ze op mijn lijst staan of er ook helemaal niet op willen staan. Mensen klikken een e-mail weg en nemen vaak niet de moeite zich af te melden. Herkenbaar?

Als test heb ik onlangs 100 e-mails gestuurd naar een selectieve groep op mijn lijst. Deze mensen hadden al anderhalf jaar niets meer van mij gehoord. Ik bood aan mijn vorige e-book uit 2013 te downloaden omdat er binnenkort een nieuwe komt. Van de 100 verstuurde e-mails heeft 1 persoon dit gedaan. In marketingtermen heet dat een conversie van 1%. Grappig wel, want deze persoon heeft ooit eerder dat e-book gedownload; dat is namelijk de reden dat hij op mijn lijst staat.

Ook kreeg ik een boze reactie van iemand (die vermoedelijk niet meer wist dat ie op mijn mailinglijst stond). Wie ik was en waarom ik hem aan het spammen was. Begrijpelijk als je anderhalf jaar lang niets van je laat horen. Ook dat hoort er allemaal bij. Niets om je door uit het veld te laten slaan.

Een nieuwe kans

Dus, ik geef mijzelf een nieuwe kans. Nieuw e-book (bijgewerkte en uitgebreide versie van de 2013-uitgave), nul adressen op mijn lijst en een nieuwe opzet van e-mail marketing. Namelijk eentje waarmee ik nog meer waarde kan bieden omdat ik veel specifiekere e-mails kan gaan sturen; het zogenaamde segmenteren.

Het is 3 juni 2019. Ik zet een bericht op mijn Facebookpagina dat ik een nieuw e-book heb wat je gratis kunt downloaden. Mensen geven hun naam en e-mailadres op en ik verstuur de eerste e-mail met daarin de link naar het te downloaden e-book. Hieronder mijn statistieken na de eerste dag:

e-mail marketing uitdagingen

Van de 17 mensen die het e-book hebben aangevraagd, hebben slechts 11 ook daadwerkelijk de e-mail geopend waar ze het document kunnen downloaden. Is dat niet vreemd? Je koopt nieuwe schoenen en laat ze vervolgens op de toonbank van de winkel staan. Maar goed, het kan nog zijn dat iemand de e-mail over het hoofd heeft gezien of dat ie per ongeluk in de spam-folder terecht is gekomen. Dat eerste lijkt me haast onwaarschijnlijk omdat de e-mail echt direct verstuurd wordt nadat jij jouw gegevens invult. Zeg, 4 seconden.

Van deze 11 mensen die de e-mail geopend hebben, hebben slechts 6 ook daadwerkelijk het document gedownload. Om nog even het vergelijken met de schoenen: je koopt ze maar draagt ze nooit. Voor ons vrouwen niets bijzonders natuurlijk. Zoals hierboven al geschreven, betekent downloaden nog niet dat de pdf ook daadwerkelijk gelezen is. Die informatie kan niet achterhaald worden.

Schiet mij maar lek

Dit is dus een van de grootste e-mail marketing uitdagingen van dit moment. Een zogenaamde open rate (het percentage mensen dat een e-mail opent) van bijna 65% lijkt veel in vergelijking met het gemiddelde van nu. Nu heeft dit ook te maken met het feit dat dit de eerste e-mail is die mensen krijgen nadat ze hun gegevens verstrekt hebben. Je zult in de loop van de tijd zien dat de open rate minder wordt naarmate mensen langer op jouw mailinglijst staan en meerdere e-mails gehad hebben.

Toch vind ik het een vreemde ontwikkeling. Natuurlijk ben ik verwend. Toen ik in 2011 begon met e-mail marketing had mijn eerste e-mail een open rate van 100%. Iedereen was benieuwd naar mijn e-book. De e-mails werden allemaal door nagenoeg iedereen geopend. Ben ik niet meer leuk genoeg? Nou daar ben ik niet bang voor. Tijden veranderen, de markt verandert en internet verandert nog harder. Je moet super-relevant zijn met jouw e-mails. Meer dan ooit en dat wordt alleen maar nog meer.

Er zijn boze tongen die beweren dat e-mail marketing dood is. Dat geloof ik niet. Wat ik wel geloof is dat mensen verzadigd raken. En zelfs in een klein marktsegment van HondenUniversiteit, is er voor ondernemers ontzettend veel te halen. Het barst van de business coaches die gratis masterclasses geven. Waar ‘masterclass’ 5 jaar geleden nog een term was die je gebruikte voor jouw high-end product, is het nu synoniem geworden voor een presentatie of een webinar.

Goed, terug naar de tekentafel en aan het werk ….

[Mocht je trouwen benieuwd zijn naar mijn nieuwe e-book, hem ook graag willen ontvangen, downloaden en lezen, dan kan dat hier]. 

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.