Drie tekenen dat je succesvol wordt
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 januari 2016 

Drie tekenen dat je succesvol wordt

Hondernemen is een eenzaam vak. Het is heel makkelijk om in een tunnel terecht te komen en niet meer een goede visie te hebben van waar je nu werkelijk staat met jouw honderneming. De meeste hondernemers schatten hun waarde te laag in. Dat uit zich niet alleen in de tarieven maar ook in de manier waarop ze naar hun klanten en hun omgeving kijken. Hieronder geef ik je drie tekenen dat je succesvol wordt. Test ze maar uit. 

1. Kritiek

Hoe succesvoller je wordt, hoe meer kritiek je krijgt. Logisch ook want hoe meer mensen jou te gek vinden, hoe meer mensen jou haten. Je kunt het immers nooit iedereen naar de zin maken. Echter, jouw succes heb je te danken aan het feit dat heel veel mensen wel blij met je zijn en hoe meer jij je daarop focust, hoe succesvoller je wordt. Azijnzeikers heb je altijd. Laat ze lekker links liggen.

Hoe meer succes je hebt, hoe meer ‘eenzaam’ je wordt. Hoe dichterbij onze doelen komen, hoe meer zelfvertrouwen we krijgen en hoe beter wij begrijpen dat wij alles kunnen bereiken wat we maar willen. Op deze manier raak je een beetje los van de massa en ga je harder. Je wordt een leider en loopt voorop. Er zijn altijd mensen die dat niet kunnen verkroppen.

2. Aanbiedingen

Drie tekenen dat je succesvol wordt Succes hebben is het bereiken van je doelen. Bij het groeien van ons succes, groeit ook ons aanzien en worden we meer en meer een expert, een autoriteit. Mensen zien dat en krijgen meer vertrouwen in ons. Je zult zien dat meer mensen naar je toekomen met aanbiedingen om lezingen te geven, wellicht een hondenschool te openen of te investeren.

Wij zoeken allemaal naar mensen die ons helpen groeien naar het volgende niveau en hoe mooi is het dat je met een ‘celebrity’ op de proppen kunt komen. Ik herinner me nog een liedje van De Lama’s waarin Ruben Nicolai zingt: “Ik heb Katja in mijn foon“. Daar willen mensen mee geassocieerd worden (niet met Katja Schuurman, maar met de persoon die telefoonnummer heeft van iemand met ‘aanzien’).

3. Samenwerkingen

Een duidelijk voorbeeld van succes is de aanbiedingen die je krijgt van mensen die met je willen samenwerken. Ik herinner mij nog een e-mail van iemand die vond dat we maar eens een afspraak moesten maken zodat wij samen een digitaal product op de markt konden brengen. Deze persoon stelde zichzelf voor met de zin: “Je weet natuurlijk wel wie ik ben”.  Helaas …

Zelf heb ik het ook gedaan en nog steeds. Ik heb met diverse partijen samengewerkt waarbij ik de initiateven heb genomen (Professionele Hondenriemen Maken met Connie Berentsen van Multilijn). Omdat ik ook wil samenwerken met de beste partij, kies ik ook voor de meest succesvolle onderneming op dat gebied. Ook voor mijn coachingtrajecten werk ik uitsluitend samen met de besten in hun vak.

Drie tekenen dat je succsvol wordt

Drie tekenen dat je succesvol wordtDeze bovengenoemde signalen zijn goed voor jouw zelfvertrouwen en dat zorgt er weer voor dat je nog succesvoller wordt. Het is een stijgende lijn die geen grens kent, the sky is not the limit. De eerste keer dat je dat overkomt is het schrikken of wellicht zelfs intimiderend.

Toen ik op Facebook kwam, accepteerde ik iedereen als vriend en wilde zelf met iedereen die een hond had een connectie maken. Het is ongeveer drie jaar geleden dat ik een vriendschapsverzoek van iemand accepteerde die mij daarmee enorm bedankte. “Dat jij, Monique Appels, mijn vriendschapsverzoek accepteert, wow“.  Dat was het moment dat het kwartje voor de eerste keer bij mij viel …

Wanneer verval intreedt …

Het kan ook andersom gaan en dat is natuurlijk veel treuriger. Zo nodigde ik een paar jaar geleden een niet nader te noemen persoon uit die in mijn ogen enorm succesvol is in de hondenbranche en altijd een voorbeeld voor mij is geweest. Ik schrok niet van zijn behoorlijk pittige tarief maar moest helaas annuleren; niemand had interesse naar hem te luisteren.

Dat is schrijnend. Zeker als je nog altijd een tarief neerlegt wat meer bij een BN-er hoort dan bij jouw daadwerkelijke marktwaarde. Dit is wanneer verval intreedt en dan moet je jezelf toch nog maar eens goed in de ogen kijken want wellicht heb je dan niet echt meer een connectie met de werkelijke wereld.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen