Wat doet jouw concurrent anders?
arrow_drop_up arrow_drop_down
22 juni 2016 

Wat doet jouw concurrent anders?

Tijdens mijn workshop Word Ook Een Succesvolle Hondernemer (WOESH) stel ik altijd aan de deelnemers de vraag: “Wie is jouw grootste concurrent en wat doet hij anders dan jij?”. Daar komen meestal hele interessante antwoorden uit omdat de definitie van concurrent voor veel hondernemers gelijk staat aan het hebben van een kwaliteit die zij niet hebben en wel graag zouden willen hebben. In dit blog ga ik het hebben over kennis en ervaring en focus. Wat doet jouw concurrent anders. 

Kennis en ervaring

concurrentBij de laatste WOESH zat een dame die nog moest gaan beginnen. Op de vraag waarom ze nog niet gestart was, kwam het antwoord: “Ik heb nog niet al mijn diploma’s”. Deze dame was ervan overtuigd dat ze eerst al de benodigde diploma’s moest halen voordat ze kon gaan starten. Een interessant en tevens tikkeltje gevaarlijke overtuiging.

Ik vroeg haar wat zij van mij wist en welke diploma’s ik allemaal had. Ze had geen idee. Ik vertelde haar dat ik geen enkel diploma heb wat maar enigszins te maken heeft ondernemen. Geen Nyenrode, Economieopleiding, Marketingeducatie of anderszins business-gerelateerde studie waarvoor je een erkend diploma kunt halen. Allemaal zelf aangeleerd en door schade en schande wijs geworden. Ze liep niet weg dus kennelijk was het voor haar niet doorslaggevend.

Bij de vraag wie haar concurrent was (ik zal geen namen noemen) en wat hij anders deed, was haar antwoord: “Hij heeft meer kennis en ervaring”. Een typisch aha-momentje dus. Haar concurrent heeft meer kennis en ervaring dat wil zij ook en dat houdt haar tegen om nu al te beginnen.

Focus

focusOok was er de hondenfotograaf. Zij nam na lang wikken en wegen de beslissing om meer te gaan doen wat ze echt leuk vindt en dat is hondenfotografie. Daarnaast werkt ze nog bij haar man in het bedrijf. Bij het onderwerp ‘ondernemen’ stelde zij de vraag hoe je keuzes kunt maken om een goede balans te krijgen in wat er moet gebeuren en wat je zelf graag wilt. Zij vond dat lastig.

Bij dezelfde vraag over wie jouw concurrent is en wat hij anders doet was haar antwoord ‘focus’. Haar grootste concurrent heeft focus en doet maar één ding: honden fotograferen. “Joh”,  riep ik. En daarna niets. Het duurde even voordat het kwartje viel bij de andere deelnemers en bij haarzelf. In dit geval is focus dus haar wens en tevens haar belemmering.

Keuzes maken is ook niet altijd makkelijk. Zeker niet voor iemand die alles wel leuk vindt of eigenlijk niets (ja, die zijn er ook). Of iemand die loyaal is aan partner of werkgever en geconditioneerd is dat je niet alleen maar kunt doen wat je leuk vindt.

De concurrent bestaat niet

concurrent Ik ben er heilig van overtuigd dat concurrenten niet bestaat. Jij bent uniek, ook al is jouw service of product niet uniek. Er is er maar eentje zoals jij. Dat jij denkt in termen van concurrentie belemmert jou te doen wat je wilt doen. Het gevaar is dat jij hetzelfde gaat doen als jouw ‘concurrent’ waardoor je niet meer opvalt en een grijze muis wordt.

De andere kant is dat jij heel krampachtig iets bijzonders wilt gaan doen waar (nog) geen concurrentie bestaat – simpelweg omdat jij de enige bent die die service of dat product levert – en daardoor ook niet meer authentiek bent omdat jouw business te ver van jou af staat. Ik kan zo wel vijf services opnoemen die niemand anders doet in de hondernemerswereld maar daar word ik niet gelukkig van.

Beter is dus om niet te denken in termen van concurrentie en gewoon lekker jouw eigen gang te gaan. Hierdoor stap je ook sneller over jouw eigen belemmeringen heen en ga je van start! Welke belemmeringen houden jou tegen om te gaan beginnen of door te pakken?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen