Je hoeft niet alles te delen op social media
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 september 2016 

Je hoeft niet alles te delen op social media

Aanleiding tot dit blog is een discussie in een besloten Facebook-groep. Het start met een dame die vertelt dat een hondje overleden is terwijl de eigenaren op vakantie waren en dat zij dus op de hond paste. Natuurlijk een heel triest verhaal en wellicht de nachtmerrie van elke hondenoppasser of hondenuitlaatdienst. Het kan gebeuren dat een hond die jij onder jouw hoede hebt overlijdt. Om welke reden dan ook. Het argument van de dame die dit overkwam was: “Het is niet altijd goud wat er blinkt”.  Waar, maar … is het nodig om alles te delen op social media? 

Ongezoute kritiek

delen op social media De kritiek die deze dame te verduren kreeg was niet mals. Het betrof een senior hond maar zeker nog niet oud genoeg om te sterven. De hond werd gedurende het verblijf bij haar ziek. Zij kon de eigenaren niet bereiken, wist niet wie hun dierenarts was en heeft het een week aangekeken. Toen stierf de hond.

Verbazing alom natuurlijk. En kritiek. Heel veel kritiek. Waarom heb je niet dit gedaan en waarom heb je niet dat gedaan? Tja, die vragen kwamen bij mij ook naar boven toen ik het las. Maar ook een zucht van verlichting. Wat ben ik blij dat ik altijd meerdere telefoonnummers heb. Van familie of vrienden. Voor het geval ik de eigenaren niet kan bereiken. En goed dat ik altijd de naam van de dierenarts vraag. En gelukkig heb ik de vertegenwoordigheid van geest om gewoon naar een andere dierenarts te gaan als dat nodig is. Minuutje Googlen schat ik zo.

Deze dame kreeg heel wat over zich heen. Dat vond ik dan weer sneu. Eerst dacht ik nog dat ze wellicht heel jong is en nog niet veel ervaring heeft. Ze is net zo oud als ik. Dan mag je toch wel wat ervaring verwachten. Ze bleef wel herhalen dat ze wilde laten zien dat het niet altijd rozengeur en manenschijn is.

Delen op social media, waarom?

delen op social media Ik heb uiteindeijk ook gereageerd met twee serieuze vragen:

  • “Waarom doe je dit, wat levert het jou op?”
  • Wat heb jij hiervan geleerd en wat zou jij de volgende keer anders doen?”

Even ging ik op de stoel van de coach zitten. Maar de antwoorden interesseren mij echt. Waarom posten mensen op Facebook? Wat willen ze bereiken? En dan heb ik het niet over een leuke foto van je hond of een of andere quote maar om dit soort ‘zware’ zaken.

Bedenk dat alles wat in cyberspace staat, daar eeuwig blijft staan. Ondanks dat het hier een besloten Facebook-groep betreft, komt het altijd wel ergens naar boven. Op haar profiel staat een omslagfoto met daarop haar bedrijfsbusje met naam, telefoonnummer en website. Ze is dus professioneel!

Wat zij bereikt heeft met dit bericht is alom verbazing, verbijstering en woede bij hondeneigenaren omdat ze acute zorg voor een hond in nood heeft nagelaten. Dat wordt haar aangerekend en dat is bijzonder schadelijk voor haar reputatie en zal zich zeker gaan wreken. Haar ietwat naïeve verklaring “Het is niet alles goud wat er blinkt” slaat de plank gigantisch mis.

Wat vind jij van mijn stelling ‘Je hoeft niet alles te delen op social media’?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.