Communicatie bepaalt geluk
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 juni 2016 

Communicatie bepaalt geluk

Het is vrijdagavond. Ik krijg een e-mail van een klant zonder aanhef met enkel een tekst waaruit blijkt dat ze ontevreden is. Er is een korte e-mailwisseling maar aangezien mijn weekend is begonnen, besluit ik het te laten liggen tot maandag. Op maandagmorgen vind ik een e-mail geschreven op zaterdag om middernacht met de melding dat het jammer is dat ze geen reactie meer krijgt met daarin excuses van mijn kant. Ik ben verbaasd. Wat een boosheid en wat zal zij ongelukkig zijn. Jouw communicatie bepaalt geluk. 

Communicatie bepaalt geluk

communicatie bepaalt gelukDe manier waarop jij communiceert zegt heel veel over hoe gelukkig jij bent. Als jij gelukkig bent, ben je minder snel geïrriteerd en zul je veel positiever communiceren. Andersom is ook waar. Ook al ben je teleurgesteld of zelfs boos, wanneer jij beslist om op een positieve manier te communiceren, ga jij je ook beter voelen; je wordt gelukkiger.

Zoek de verschillen:

“heel fijn… geld weggegooid omdat hij nooit door mij gezien is!”

“Beste Monique, ik ben een beetje geschrokken van de e-mail die ik zojuist krijg. Het is mij, ondanks meerdere e-mails tussen jouw klantenservice en mij, nog nooit gelukt in te loggen. Kunnen we hier alsnog een oplossing voor vinden?”

Beide reacties zijn van een persoon die niet gelukkig is. Toch weet ik zeker dat de tweede persoon zich beter voelt nadat hij deze e-mail geschreven heeft dan de eerste persoon. Maar er is hier nog meer aan de hand: welke persoon heeft meer kans op medewerking om uiteindelijk te krijgen wat hij wil? Juist, jij weet het antwoord al.

Constructief communiceren

communicatie bepaalt geluk Zelfs al je boos bent is het handig en verstandig om altijd open te blijven communiceren. Ook al vind jij dat jij gelijk hebt. Met open communicatie geef jij aan dat jij de ander de mogelijkheid geeft om zijn eventuele fouten te herstellen. Met gesloten communicatie is er feitelijk geen dialoog meer mogelijk.

De ontvanger kan dan alsnog de beslissing nemen wat ermee te doen, in het laatste geval. Ik heb natuurlijk wel gereageerd en daarin aangegeven dat mijn doel is de zaak te verhelderen en op te lossen. Dat is mijn doel. Dat is een veronderstelling want misschien wil de zender helemaal niets verhelderd of opgelost hebben. Die heeft wellicht allang afscheid genomen.

Als dat het geval is blijft ze boos. Ze kan anderen niet vertellen hoe het aanvankelijk probleem uiteindelijk goed is opgelost – want ze heeft besloten boos te zijn en te blijven. Besloten ja. Het is een belissing. Je kunt ook een andere beslissing nemen en wellicht achteraf denken: “Oeps, ik heb wel erg boos gereageerd”. Of je denkt het niet. Hoe dan ook, jouw communicatie bepaalt jouw geluk en jouw communicatie heb je zelf in de hand.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen