Wanneer ga jij met bloggen beginnen?
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 augustus 2016 

Wanneer ga jij met bloggen beginnen?

Artikelen schrijven, bloggen, wordt nog veel te weinig toegepast bij ondernemers in de hondenbranche. Regelmatig hoor ik ondernemers verzuchten: “Ja ik zou eigenlijk moeten gaan bloggen, maar …”. Ach ja, er is altijd wel een excuus te bedenken waarom je het niet zou doen. Je hebt echter maar één reden nodig om het wel te doen. Wanneer ga jij met bloggen beginnen?

Waarom met bloggen beginnen?

Volgens Joost van de Valk – internationaal SEO specialist – is de bijbel het beste marketingboek, want het staat vol met prachtige verhalen. Joost studeerde theologie voordat hij de grootste en meest gedownloade SEO plugin voor WordPress schreef.

Verhalen verkopen. Mijn meest gelezen blogs zijn nog altijd die met een persoonlijk verhaal. Tot op de dag van vandaag is dit blog mijn best gelezen. Persoonlijke verhalen scoren. Vooral als die een sterke emotie oproepen. Met scoren bedoel ik niet alleen dat ze gelezen worden maar ook doorverteld. Zoals bijbelverhalen. Het doorvertellen anno 2016 is delen op social media. Ze gaan viraal.

bloggen beginnenNu is er nog een reden bijgekomen. Met bloggen beginnen levert resultaat op. Volgens onderzoekers Contently bereik je 13 keer meer. Wat meer? Op deze afbeelding wordt gesproken over ROI, Return On Investment. Interessant, want wat is jouw investering als je blogt? Jouw tijd. Dat is alles.

“Maar ik heb geen tijd”

Ik hoor het je zeggen. Waar haal je de tijd vandaan. Je kunt immers elke minuut maar één keer uitgeven. Het is dus een kwestie van keuzes maken. Als jij jouw bedrijf wilt laten groeien is content marketing een belangrijk onderdeel. En ja, schrijven kost tijd. Een hond trimmen kost ook tijd. Het verschil tussen ‘straks geld’ en ‘nu geld’.

Bloggen is een onderdeel van marketing. Marketing is vaak langetermijn. Helaas zijn veel zelfstandigen nog ingesteld op ‘nu geld’ en omdat het nu goed gaat, willen ze geen tijd besteden aan later. Het omgekeerde is waar. Als het goed gaat moet je juist gaan investeren in later. Voor als het niet zo goed gaat, als je in de winter van jouw onderneming zit. Daarom schrijf ik hier bewust zelfstandige omdat mijn optiek is dat een een ondernemer in lange termijnen denkt.bloggen beginnen

Content marketing hoeft niet alleen een verhaal te zijn. Het kunnen ook foto’s zijn of een filmpje. De kracht zit in de afwisseling maar ook wat bij jou past. Als persoon en als bedrijf. Bij een hondenuitlaatdienst of een hondentrimsalon passen foto’s en filmpjes heel goed. Bij een hondengedragstherapeut of een dierenspeciaalzaak passen verhalen weer heel goed.

Wanneer ga jij beginnen met bloggen?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.