Bang om te verliezen
arrow_drop_up arrow_drop_down
22 april 2016 

Bang om te verliezen

Verliezen is een van onze grootste angsten. Het is zelfs de belangrijkste reden waarom ondernemers niet durven te vragen om een opdracht. Ze zijn bang dat de klant “nee” zegt. Hoeveel koppels blijven niet in een relatie omdat ze bang zijn te verliezen wat ze hebben, zelfs als dat wat ze hebben hen ongelukkig maakt. Zonder verlies, geen winst dus je moet kunnen incasseren om maximaal succes te halen. Bij alles in het leven. Leiding nemen is een goede manier om te leren incasseren. Ben jij een leider of ben jij bang om te verliezen? 

Verliesangst

bang om te verliezen Onderzoek gedaan in het kader van neuromarketing toont aan hoe bang mensen zijn om te verliezen. Dit is een voorbeeld: er zijn drie groepen mensen. De ene groep krijgt een stuk chocolade, de andere een koffiemok en de derde groep mag kiezen wat hij neemt.

Bij de keuzegroep is de verdeling ongeveer gelijk. Vervolgens wordt aan de andere twee groepen gevraagd of ze willen ruilen. Dat percentage blijkt heel laag: ergens tussen 1% en 5%. Dit is een interessant gegeven. Hoezo? Uit dit voorbeeld blijkt dat het je niets uitmaakt zolang je nog niets hebt maar als je iets hebt, wil je het niet verliezen. Zelfs niet als je er iets anders voor terugkrijgt.

De angst om te verliezen is groter dan het geluk bij winnen. Daarom zal een slimme pizzeria zijn duurste en meest complete pizza bovenaan zetten en wordt de pizza goedkoper naar mate je er minder ingrediënten in stopt. Deze pizza zal vele malen meer verkopen dan een goedkope pizza waar je ingrediënten bij kunt bestellen.

Bereid zijn te verliezen

bang om te verliezen Maar wat nou als je het omdraait? Wat nou als je weet wat je wilt en bereid bent iets te verliezen om dat te krijgen? Een vriendin van mij gaat een half jaar naar het buitenland. In de tussentijd wil ze haar huis verhuren. Er zijn gegadigden die wikken en wegen en maar blijven onderhandelen.

Ze willen heel snel in haar huis – liever vandaag dan morgen – maar zij heeft tijd nodig en zorgt voor een tussenoplossing. Die tussenoplossing blijkt niet werkbaar voor haar. Wel voor de huurders maar niet voor de verhuurder dus. Tijd om leiding te nemen en bereid zijn te verliezen.

Ze biedt de huurders aan dat ze een maand eerder in haar huis kunnen. Hierdoor elimineert zij de tussenoplossing die niet voor haar werkt met het risico dat de huurders toch voor die andere optie kiezen plus het feit dat zij nu zelf moet gaan zoeken naar onderdak voor een mand. Ze is dus bereid te verliezen maar is ook klaar met wikken en wegen en onderhandelen. Zij moet verder, toont zich een leider en daardoor krijgt ze exact wat ze wil. Iedereen is gelukkig.

Bang om te verliezen?

bang om te verliezenVerliezen doet pijn maar wat nog meer pijn doet is je druk maken om wat er misschien gaat komen. Als je voor jezelf hebt besloten dat je bereid bent deze pijn te verdragen, zal het altijd veel minder zijn dan je in jouw ergste nachtmerrie had voorspeld.

Een klant verliezen omdat jij jouw tarieven verhoogt doet even pijn. Dag in, dag uit krom liggen van het werken en niet genoeg verdienen, doet heel lang pijn en veroorzaakt uiteindelijk zoveel stress dat je niet meer verder kunt. En toch kiezen veel hondernemers daarvoor. Ze zijn bang om te verliezen en die angst is groter dan de vreugde van het meer verdienen.

Wat is het jou waard? Uiteindelijk is er een omslagpunt. Uiteindelijk zeg je: “En nu is het genoeg”. Uiteindelijk sta je met jouw rug tegen de muur en ga je leiding nemen over jouw eigen leven. Die leiding kun je echter alleen nemen als je exact weet wat je wilt. Mijn vriendin wilde haar huis verhuren en wel zo snel mogelijk om de zekerheid te hebben dat ze genoeg financiële middelen had om zes maanden naar het buitenland te gaan.

Ben jij bang om te verliezen wat je hebt of ben jij bang om nooit te krijgen van jij wilt?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen