Back to Basic; de klant eist aandacht
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 april 2016 

Back to Basic; de klant eist aandacht

HondenUniversiteit bestaat 5 jaar en wie ons al vanaf het begin volgt kan toch wel zeggen dat hij zijn bachelor gehaald heeft. In 5 jaar tijd is er enorm veel gebeurd en zeker op het gebied van marketing. Toen ik startte was internet marketing enorm hot. Een goede website en social media profielen waren de garantie op succes. Die tijd is voorgoed voorbij. Wie nu nog denkt daarmee de markt te winnen, ligt te slapen. De tijd is rijp voor back to basic maar dan wel anno 2016.

HondenUniversiteit bestaat 5 jaar

Ik ben er enorm trots op en ook vind ik de naam nog steeds geweldig! Zo dat zeg ik maar vast tegen mezelf want jezelf belonen werkt immers energie- en motivatieverhogend. Bij de start kreeg ik vooral veel reacties op de naam. Hoe kon ik mezelf een universiteit noemen zonder een opleiding op dat niveau aan te bieden. Ik kon hier niet serieus op ingaan en bedacht altijd maar dat deze kritiek vooral met kift te maken had (“Shit, waarom heb ik zelf deze naam niet bedacht”).

In die afgelopen vijf jaar heb ik ook de naam hondernemer gelanceerd en alle varianten hierop: hondernemen, honderneming. Ja, je mag het checken maar alle domeinnamen zijn van mij. Wel was er iemand zo slim om zichzelf dehonderneming te noemen. Petje af! Ik hou ervan als mensen zich geïnspireerd voelen door mij en vind het een grote eer.

Zowel het uiterlijk als de inhoud zijn in de loop van deze vijf jaar soms drastisch veranderd. Natuurlijk zijn we meegegroeid met de regels van het internet maar ook heb ik mijn focus verlegt van de hondeneigenaar naar de hondernemer. In het kader ‘practise what you preach’ omdat ik altijd roep dat jij jezelf moet onderscheiden, jouw niche moet kiezen.

back to basic

Ik ga namen noemen

Oei, dat is altijd gevaarlijk ik weet het. Voor je het weet voelt iemand zich tekort gedaan. Helaas, daar kan ik dan niets aan doen. Had je maar beter je best moeten doen om ook in dit rijtje terecht te komen, toch? HondenUniversiteit bestaat 5 jaar en dat komt mede door de volgende personen.

Als eerste met stip bovenaan: Renée Daniëls. Zij is door de jaren heen (dat begon al ver voor HondenUniversiteit) altijd in mij blijven geloven ook op momenten dat ik er helemaal doorheen zat en de stekker eruit wilde trekken. Zij introduceerde mij bij Open Circles – wat mijn leven drastisch veranderde – en stond mij met raad en daad bij, ik heb ontzettend veel van haar geleerd met name over inzicht in cijfers.

Dan is daar Vivian Verhoeven, mijn beste vriendin, die mij heel veel leerde over mindset en persoonlijke ontwikkeling. Met wie ik samen op blote voeten over hete kolen heb gelopen tijdens het Unleash The Power Within van Anthony Robbins (het moment waarop mijn leven opnieuw drastisch veranderde). Ook zij is er altijd voor mij en weet direct de vinger op de zere plek te leggen als ik weer eens levensvragen heb.

back to basicHylke Walters, Hondenschool Het Kwispelaartje, mijn beste klant! Zij was een van de eersten die lid werd van mijn VIP-programma en heeft daarna alle programma’s gevolgd die ik aanbood. Ik heb de explosieve groei van haar hondenschool van dichtbij mogen meemaken en kan ook nog uit ervaring zeggen dat zij een geweldige instructeur is.

Jessica Drenthen en Rosita Compagner die mij introduceerden in de wondere wereld van de hondentrimmers en geweldige ambassadeurs bleken.

Ramona de Brock en Sam Turner die als een spons alles opzogen om beter, beter en beter te worden in wat zij doen. Ramona (Hondjekoek) wist zichzelf los te maken van haar honderneming waardoor zij nu een periode ingaat waarin ze volledig kan genieten van haar eerste kindje en Sam (Paws4Fun) die – veel eerder dan gepland – een internationaal spreker werd.

Jolein van Weperen en Henry Wolsink (Hondenschool De Laar) die als geen ander begrijpen hoe het hondernemen werkt. Hun inspiratie en inzichten heeft mij enorm geholpen om nog beter te worden in wat ik al doe. Mijn bewondering voor hen is groot!

Natascha de Vreede (Animal Nanny en surfbabe) die als een frisse wervelwind alles en iedereen in haar omgeving inspireert door haar geweldig positieve energie. Zij toont aan hoe je van een hondenuitlaatdienst een serieuze, succesvolle honderneming kunt maken.

Eelco de Boer (Winst.nl) en Tonny Loorbach (IMU): zonder hen was er geen HondenUniversiteit in deze vorm. Simpel.

Back to Basic

Maar nu terug naar de werkelijkheid. Anno 2016. De afleiding voor de klant is groter dan ooit en daarmee ook de behoefte aan persoonlijk contact. Toen ik 5 jaar geleden mijn website bouwde en startte met e-mail marketing was dat nieuw in de hondenbranche. Mijn mailinglijst groeide dan ook explosief. Het laatste jaar is dit mondjesmaat. Zo ook de Facebook likes op mijn pagina.

De klant heeft gesproken. Hij laat zich niet meer afschepen met een standaard e-mail of updates op een Facebook pagina. De klant wil aandacht. Persoonlijk. Een op een. Zoals we dat vroeger deden. Back to basic dus. In de afgelopen twee jaar ben ik van een team van vijf man teruggegaan naar één persoon: mijzelf.

Ik beantwoord al mijn e-mails persoonijk, schrijf al mijn blogs zelf en reageer op elke tweet, Facebook-reactie of LinkedIn commentaar. Maar het allerbelangrijkste is dat ik mensen bel. Iets dat ik de laatste vijf jaar niet tot nauwelijks gedaan heb. Die impact is enorm en de reacties zijn onbetaalbaar.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen