9 Stappen naar gegarandeerd geluk!
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 juni 2016 

9 Stappen naar gegarandeerd geluk!

Als je wilt leren en dus wilt groeien moet je meer open staan voor andere invalshoeken. Problemen worden nooit opgelost binnen het kader waarin ze zijn ontstaan. Hoe vind je gegarandeerd geluk? Wanneer je bereid bent in elk nadeel een voordeel te zien, geen belemmeringen maar uitdagingen ziet en je constant omringt met personen die net iets verder zijn dan jij en waar jij je dus aan op kunt trekken, dan bescherm jij jezelf tegen negatieve invloeden.

9 Stappen naar gegarandeerd geluk

Dit zijn mijn 9 stappen naar gegarandeerd geluk. Ik kijk er regelmatig naar. Zeker als ik me niet goed voel. Dan haal ik ze er weer even bij. Sommige doe ik al automatisch maar op andere moet ik mezelf nog regelmatig attenderen. Ik ben benieuwd of ze ook voor jou werken.

1. Schrap ‘ja maar’ uit je woordenboek

woordenboek gegarandeerd gelukVanaf nu zeg je alleen nog maar ‘ja’ of ‘nee’. Je zegt ‘ja’ tegen alles wat jou dichterbij jouw einddoel brengt en ‘nee’ tegen alles en iedereen die jou daarvan weerhoudt, tegenhoudt of zelfs jouw doel ondermijnt. Zodra je ‘ja maar’ zegt, geef je een excuus waarom je een bepaalde actie niet hebt ondernomen. Als je maar lang genoeg nadenkt is voor alles een excuus te vinden.

De eerste keer dat ik voor een groep mensen moest staan om ze toe te spreken, wist ik zeker dat ik een griepje op voelde komen. De perfecte reden om af te zeggen! Ik deed het niet en die griep is er natuurlijk nooit gekomen. Zo waren er ook altijd mensen op de hondenschool die al veertig jaar honden hadden en alles beter wisten. Deze mensen hebben niets geleerd en doe nu nog steeds wat ze al die jaren gedaan hebben.

Op het moment dat jij ‘ja maar’ zegt, stoppen jouw hersenen met denken en gaan over op de automatische piloot en dat is namelijk de actie doen (of laten) die je altijd al deed. Dat kost namelijk minder energie, is makkelijker. Onnodig te zeggen dat dit jou nooit naar jouw einddoel gaat brengen.

2. Controle over je eigen gedachtes

Het enige waar je absolute controle over hebt, zijn jouw eigen gedachtes. Als je er niet in slaagt jouw gedachtes onder controle te krijgen, kun je er zeker van zijn dat je helemaal niets onder controle krijgt. Stel je de volgende gebeurtenis voor: een vreemde hond gaat rijden op jouw hond. Je hebt meerdere mogelijkheden om hierop te reageren namelijk

  • Je vraagt vriendelijk de eigenaar zijn hond mee te nemen of
  • Je wordt boos, schopt die hond en schreeuwt naar de eigenaar

Wanneer je kiest voor A, zul je jouw wandeling vervolgen en bent het voorval bij thuiskomst waarschijnlijk vergeten of B, je belandt in een ordinaire scheldpartij misschien wel met fysiek geweld en het duurt wellicht dagen voordat je dat kwijt bent en je beklaagt je erover tegen iedereen die je tegenkomt.

De gebeurtenis daar kun jij niets aan veranderen. Waar jij wel invloed op hebt in jouw reactie hierop en deze zorgt voor het uiteindelijke resultaat. Wanneer je kiest voor reactie A voel jij je een stuk beter, zonder twijfel. Er is nog nooit iemand beter geworden door het halen van zijn gelijk.

3. Vermijd negatieve energie

Je kent ze vast wel, mensen in jouw omgeving die altijd klagen. Die energie slurpen, beren op de weg zien, anderen de schuld geven en alleen over zichzelf praten. Kortom, mensen met een negatieve geest en een negatieve energie.

Verban deze mensen uit jouw leven. Zij kosten energie en leveren stress op en voordat je het weet ben je aan het mee-klagen, mee-roddelen en komt er van jouw prachtige voornemens niets terecht.

Soms ontkom je er even niet aan. Denk aan die verjaardag waarop die ene tante altijd weer jou uitzoekt om tegen aan de klagen over hoe slecht haar leven is. Zet dan beide oren op zodat het verhaal het ene oor in gaat en het andere weer uit. Hoor het even aan en excuseer je daarna.

4. Wanneer je niets aardigs te zeggen hebt, zeg dan niets

Wanneer jij iemand bent die altijd voor zijn (ongevraagde) mening uitkomt en graag discussies voert, tel dan voortaan eerst even tot tien. Zeg dan daarna iets aardigs, iets positiefs om het gesprek af te sluiten.

Als je klaagt over andere mensen zegt dat meer over jezelf. Straal niets negatiefs uit en praat niet negatief over anderen. Meestal is dat omdat je je beter wil voelen door andere mensen omlaag te halen.

Onlangs had ik een gesprek van ruim een half uur waarin mijn gesprekspartner niets aardigs gezegd heeft over een ander behalve over zichzelf. Geen enkele keer heeft hij mij een vraag gesteld; alleen hij was aan het woord. Je bent pas een interessant persoon als je interesse in een ander hebt.

5. Het leven is als een computerspel met verschillende niveaus

computerspel gegarandeerd gelukWanneer je jezelf uitdaagt, ga je dingen doen die je lastig vindt of misschien zelfs wel eng. Maar je moet hier doorheen anders kom je nooit bij een volgend niveau.

Vergelijk dit met een computerspel. Je kunt pas naar het volgende niveau (level) als je eerst een aantal uitdagingen bent tegengekomen en die hebt weten te trotseren.

Uiteindelijk bepaal jij zelf hoe hoog je wilt komen. Je kunt altijd een niveau hoger. Er zit geen limiet op het leven.

6. Wees niet bang voor kritiek

Sommige mensen vinden het vreselijk belangrijk wat anderen van ze denken. Dat is slechts een mening. Het zegt niets over jou maar alles over een ander. Jij bent wie jij zegt die je bent. Mensen die kritiek geven hebben hiervoor twee redenen: of ze zijn bang dat je gaat falen of ze zijn bang dat je succesvoller wordt dan zij. Beide redenen zijn drogredenen. Jij hebt jouw doel(en) en jij gaat deze halen.

In het verleden zijn mensen op de brandstapel terechtgekomen omdat ze er openlijk voor uitkwamen dat ze niet in spoken geloofden. En er zijn nog altijd landen waarin je geen kritiek mag hebben op politieke of geestelijke leiders zonder kans te maken op zware straffen. Het is dus niet vreemd dat wij nog steeds bang zijn voor kritiek.

De angst voor kritiek berooft je van jouw initiatief, verwoest jouw verbeeldingskracht, beperkt jouw individualiteit en vernietigt jouw onafhankelijkheid. Angst voor kritiek is de snelste weg naar totale zelfvernietiging!

7. Laat jouw positieve emoties voor je werken

Ons onderbewustzijn is ontvankelijker voor gedachtes die vermengd zijn met gevoel of emotie dan voor gedachtes die wij rationeel beredeneren.

Slimme marketeers en reclamemakers weten dat allang. Wij denken dat wij onze keuzes maken op rationele gronden maar de waarheid is dat wij keuzes maken op basis van emotie. Wij kiezen Calvé-pindakaas niet omdat dit het beste product is maar omdat dit nostalgie oproept, “Wie is er niet groot mee geworden”.

Het is een feit dat de meeste mensen zich laten leiden door emotie of gevoel. En aangezien wij deze emotie en ons gevoel zelf kunnen sturen, kunnen wij dus met dezelfde energie positieve emoties opwekken en negatieve emoties vermijden. De zeven belangrijkste positieve emoties:

  1. Verlangen
  2. Geloof
  3. Liefde
  4. Seks
  5. Enthousiasme
  6. Romantiek
  7. Hoop

Positieve en negatieve emoties kunnen niet tegelijkertijd aanwezig zijn. Eén van de twee is dominant. Maak er dus een gewoonte van om positieve emoties in te schakelen en te gebruiken. Na verloop van tijd is er voor negatieve emoties gewoonweg geen plaats meer.

8. Draag altijd jouw geweldig-bril

Je bent geweldig. Het ligt niet in onze aard, onze cultuur om dat over onszelf te zeggen. Toch raad ik je aan regelmatig tegen jezelf te zeggen “ik ben geweldig”. Je wordt er echt een beter mens van!

Waarom ben je geweldig?

  • Nou allereerst omdat je leeft en ademt. Er zijn mensen die die mogelijkheid niet hebben. Wij zijn het product van de sterkste van de vorige generatie en die daarvoor en die daarvoor. Survival of the fittest en wij horen daarbij.
  • Ten tweede omdat je nu dit blog leest. Jouw keuze. Je had ook voor de tv kunnen hangen of een spelletje op de computer kunnen doen. Maar jij kiest ervoor om te leren hoe je een beter leven kunt krijgen.
  • Op de derde plaats omdat je veel hebt om dankbaar voor te zijn. Je bent geboren in een rijk land met uitstekende mogelijkheden. 67 Procent van de wereldbevolking leeft van minder dan twee euro per dag. Jij hoort tot de overige 33 procent.
  • Maar ten vierde omdat je het zelf zegt. Jij hebt het besloten. Je bent niet geweldig omdat je het geworden bent, je bent geweldig omdat je het zelf zegt. Je voelt je goed niet omdat je je goed voelt maar omdat je besluit je goed te voelen.

geweldigbril gegarandeerd gelukWaarom zou je vanaf nu niet kiezen om alles in het leven geweldig te vinden. Je kunt zeggen dat het allemaal onzin is maar je kunt ook zeggen: “Nee, ik kies ervoor het leven op deze manier te bekijken”. De vraag is: wat is goed en wat is fout? Er is geen goed of fout. Het goede antwoord is: de manier waarop jij ernaar kijkt is de waarheid.

Niets heeft een waarde behalve de waarde die wij het geven!

Dus wij kiezen om het leven geweldig te vinden. Wij kiezen om onszelf geweldig te vinden en wij kiezen om andere mensen geweldig te vinden. Dus hoe wordt jouw leven? GEWELDIG! Is het aannemelijk te veronderstellen dat als jij het leven ziet als geweldig, dat er ook meer geweldige dingen gebeuren? Meer dan wanneer je alles zou bekijken met een andere bril op?

Als je niet zeker weet of het werkt, zet dan je ‘het-leven-is-shit’ bril op. En die draag je een hele dag. Nu mag jij kiezen – jij hebt namelijk de mogelijkheid om te kiezen – welke bril je draagt; je moet er eentje dragen. Precies.

9. Wat gebeurt er als je komende twaalf maanden niets gaat doen

Als je doet wat je altijd al deed, hoe sta je er dan over twaalf maanden voor? Niet veel anders dan nu, in veel gevallen zelfs slechter. Sommige mensen wachten tot er iets beters voorbij komt, kijken het nog even aan, zoeken excuses om nu niet aan de slag te gaan.

Grote kans dat deze mensen over twaalf maanden nog steeds niet aan de slag zijn en nog altijd aan het kijken en zoeken zijn naar iets beters. Grote kans ook dat deze mensen anderen hiervan de schuld geven!

Dit zijn mijn 9 stappen naar gegarandeerd geluk, heb jij hier nog iets aan toe te voegen?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.