arrow_drop_up arrow_drop_down

De 6 fouten van content marketing

Creatieve, waardevolle content maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Je wilt dat jouw (potentiële) klanten daadwerkelijk lezen of bekijken wat jij uitzendt. Pas dan wordt het ook als waardevol beschouwd. Het kost behoorlijk wat tijd om content te produceren en dan is het zonde als je daarin fouten maakt waardoor het niet overkomt wat je wilt overbrengen. Hieronder tref je er 6 aan die jij kunt vermijden.

Je hebt geen plan of doel gesteld

content marketingContent marketing is geen stategie op zich, het is onderdeel van jouw marketingplan. Als je content maakt voor jouw website of social media dan moet je daar een duidelijk doel mee hebben. Geef klanten een reden om aandacht en tijd te besteden aan jouw content.

Om jouw kans op succes te vergroten, is het dus van belang dat je een plan of doel stelt met de content die je uitbrengt. Wil je klanten bewust maken (bijvoorbeeld betere voeding voor de hond, het belang van een goed bijgehouden vacht of het benadrukken van de noodzaak van sociale interactie met andere honden) waardoor jouw content meer gedeeld wordt?

Wil je klanten voorbereiden op een product dat je binnenkort gaat lanceren of een nieuwe dienst die je over een maand gaat introduceren? Of wil je simpelweg meer bezoekers op jouw website? Dit zijn vragen die jij jezelf moet stellen voordat je start met het maken van jouw content.

Je weet niet wie jouw publiek is

Als je niet weet voor wie je schrijft, weet je ook niet wat je moet schrijven. Dit geldt ook voor het opnemen van video’s natuurlijk. Wie is jouw klant? Of beter: wie is jouw ideale klant? Welke business jij ook hebt die met honden te maken heeft, niet iedereen met een hond is jouw klant. Niet iedereen die jouw klant is, zit te wachten op dezelfde informatie.

content marketingWanneer ik met mijn hond regelmatig naar de trimsalon ga, ben ik niet per definitie geïnteresseerd in vachtverzorging. Wellicht juist helemaal niet. Ik kom niet voor niets bij jou. Als ik de vachtverzorging zelf wilde doen, deed ik dat wel. Een klant dus leren hoe jij de vacht van zijn eigen moet onderhouden, slaat wellicht de plank volledig mis.

Zo is niet iedereen die met zijn hond naar een hondenschool komt geïnteresseerd in gedrag en lichaamstaal. De meeste mensen willen gewoon een leuke huishond die netjes aan de lijn loopt, niet opspringt tegen mensen en komt als hij geroepen wordt. Hoe dan de stand van staart en oren is, zal het merendeel niets uitmaken.

Je houdt geen rekening met SEO

SEO (zoekmachineoptimalisatie) zorgt ervoor dat mensen jouw content ook vinden als ze gaan Googlen. Hoe mooi jouw website er ook uitziet en hoe veel je ook schrijft, als niemand het kan vinden heeft het geen enkele zin. Schrijven voor internet betekent dat je daar rekening mee houdt.

De titel en de tekst moeten ook dusdanige woorden bevatten die mensen prikkelen om jouw verhaal in de eerste plaats te gaan lezen en ook uit te lezen. Maar er is meer. Denk aan korte zinnen die makkelijk lezen. Varieer de tekst met afbeeldingen en zorgt regelmatig voor interlinies.

Vertel een persoonlijk verhaal, gebruik humor af en toe of shockeer. Waar het om gaat is dat jouw content emotie oproept bij mensen. Zelfs negatieve emotie zoals boosheid of angst is beter dan geen emotie. Bedenk dat ons gedrag gebaseerd is op het pijn-plezier-principe en dat heeft alles met emoties te maken.

Je vergeet jouw content te delen en te promoten

content marketingGoed, je hebt een mooi artikel geschreven of een coole video gemaakt. En nu? Bedenk dat elk platform zijn eigen publiek heeft. Er zijn mensen die jouw artikel op jouw website lezen of ze zien het op Twitter of op LinkedIn.

Als jij de juiste content maakt voor de juiste doelgroep dan kies je dus voor het delen van deze content op de juiste plek op internet. Als jouw doelgroep op verschillende social media kanalen zit, dan deel je het dus ook daar. Misschien vind je Snapchat helemaal niet leuk maar als jij een hond/kind-cursus op jouw hondenschool wilt promoten is dat wel het kanaal waar jouw doelgroep zit.

Naast het delen van jouw content is het promoten ook een onderdeel om aandacht te vragen en interactie te vergroten. Adverteren op Facebook is helemaal niet duur en vrij eenvoudig. Het voordeel van Facebook is dat je heel direct kunt schieten op jouw doelgroep, bijvoorbeeld vrouwen tussen 30-45 jaar die wonen in de Achterhoek.

Je reageert niet op jouw (potentiële) klanten

Als jij niet reageert op klanten die contact opnemen naar aanleiding van jouw content, zullen ze denken dat je ongeïnteresseerd bent. Neem het niet aan voor vanzelfsprekend. Sommige mensen moeten een enorme drempel over om te reageren. De meeste nemen jouw content ter kennisgeving aan of lezen het niet. Elke reactie is waardevol, hoe negatief ook.

content marketingElke like op Facebook, elke volger op Twitter en iedereen die mijn profiel bekijkt in LinkedIn, krijgt een reactie van mij. Ik bekijk hun profiel en beslis aan de hand daarvan hoe ik reageer: gewoon een dank je wel of de vraag waar ik ze mee kan helpen of ik bel op.

De belangrijkste reden dat jij content de wereld in zet is om mensen te helpen. Waardevolle informatie die jouw (potentiële) klant gaat helpen. Je doet het om vertrouwen te winnen in de hoop dat ze contact met je opnemen. Elke contact is een kans om verder te kunnen helpen. Jouw klanten negeren als je jou willen bereiken betekent dat je het principe van content marketing niet begrijpt en eerlijk gezegd ook niet het principe van ondernemen.

Je begrijpt niet wat content marketing is

Als je bovenstaande fouten maakt begrijp je niet wat content marketing is. Content marketing is het structureel inzetten van content (waardevolle informatie) met als doel contact te maken met jouw doelgroep. De vorm die je daarvoor gebruikt kan en moet (!!) wisselend zijn.

Mensen nemen informatie op verschillende manieren op. De een leest, de ander kijkt en de volgende luistert. De context waarin informatie wordt opgenomen is ook verschillend. Tijdens lopen of fietsen werkt audio beter maar tijdens de lunchpauze in de zon kan tekst weer beter opgenomen worden.

De kunst van content marketing is het hergebruiken van de informatie. Je kunt een boek schrijven, de inhoud opnemen in verschillende video’s en daar weer een Q&A webinar over geven. De vragen daarvan kun je vervolgens weer opnemen in de blog en daar een podcast van maken omdat je een expert hierover interviewt.

Content marketing, pas jij het al toe?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.