5 Tips voor maximaal zakelijk succes
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 maart 2014 

5 Tips voor maximaal zakelijk succes

Ieder bedrijf – dus ook jouw honderneming – heeft de potentie voor zakelijk succes. De 5 tips in dit artikel helpen je om deze potentie bewust en doelgericht te ontwikkelen. Jouw succes is dan geen toevalstreffer, maar een logisch gevolg van de acties die je onderneemt. Maar ook daarna helpen ze om je focus vast te houden. Ze helpen om in te spelen of zelfs te anticiperen op kleine én grote veranderingen. Dus blijf ze gebruiken, zodat ook jij maximaal zakelijk succes bereikt met je honderneming!

1. Creëer meerdere bronnen van inkomsten

zakelijk succesVeel ZZP’ers zijn zelf onmisbaar binnen hun bedrijf. Als ze er niet zijn, valt de omzet stil. Je vakantie wordt daardoor al gauw een stuk duurder, ziek zijn kost handenvol met geld.

Met het risicobeheer van tip 2 kun je al een boel opvangen, maar er is nog een andere manier, namelijk door te zorgen voor een bron van inkomsten die niet zo sterk afhankelijk is van jouw fitte aanwezigheid.

Er zijn verschillende vormen van ‘passief’ inkomen. Denk bijvoorbeeld aan een franchise-formule, het uitgeven van een boek of het online verkopen van digitale producten.

2. Houd je vaste kosten/lasten zo laag mogelijk

Alle kosten die je bedrijf maakt, moeten worden betaald voordat jij ook maar één cent verdient. Je overhead komt eerst aan de beurt, jouw portemonnee daarna pas.

Zorg er dus voor dat je vaste lasten – kosten die doorgaan, of je nou omzet hebt of niet – zo laag mogelijk zijn. Zoek in eerste instantie een oplossing in kosten die pas gemaakt worden als je daadwerkelijk omzet maakt.

Heb je bijvoorbeeld maar zelden een auto nodig voor je bedrijfsactiviteiten? Overweeg dan om er eentje te huren per keer dat je ‘m nodig hebt. Zo heb je niet te maken met verzekeringspremies, wegenbelasting en onderhoudskosten. Want ja, die laatste heb je ook als je je auto maar weinig gebruikt.

3. Doe aan risicobeheer

Zodra je een bedrijf begint, loop je extra financiële risico’s. Je loopt het risico dat je klanten niet of te laat betalen, dat je een terechte of onterechte schadeclaim aan je broek krijgt, dat je …

Als je op de hoogte bent van al je financiële risico’s kun je ze gaan afdekken. Door goede algemene voorwaarden, reserveringen en/of verzekeringen.

Je voorkomt niet alleen dat je bedrijf failliet gaat door ‘een ongeluk uit een klein hoekje’. Je hebt het stemmetje in je hoofd dat zegt “Ja maar, wat als …” en “Stel je voor dat …” effectief de mond gesnoerd. Zo kun je je focus bewust richten op het vergroten van je zakelijk succes.

4. Stuur op cijfers

zakelijk succesDe tips hierboven zijn niets waard als je nooit meer omkijkt naar wat je hebt gedaan.

  • Staat de verkoop van je product-voor-passief-inkomen nog wel in verhouding tot de moeite en kosten die ervoor nodig zijn?
  • Heb je misschien het omslagpunt bereikt waar de aanschaf van een eigen zakelijke auto voordeliger wordt dan het incidentele huren?
  • Zijn je financiële risico’s nog hetzelfde of zijn ze veranderd/groter geworden/kleiner geworden? Passen de maatregelen die je hebt genomen er nog wel bij? Passen ze nog wel bij jou en je bedrijf?

Om op al dit soort vragen goede antwoorden te geven, zijn je bedrijfsfinanciën onmisbaar. Hoe beter en hoe sneller je hier zicht op hebt en houdt, hoe sneller je kunt bijsturen waar en wanneer nodig.

5. Blijf bij de tijd

Jij verandert, je bedrijf verandert, de markt verandert, de hele wereld verandert. Continu. Of je het wilt of niet.

  • De klant van vandaag vraagt een andere benadering dan de klant van een paar jaar geleden. Als jij die veranderingen niet bijhoudt, zullen je (potentiële) klanten op zoek gaan naar een andere aanbieder.
  • ‘Je hond gehoorzaam in 10 lessen’ was jaren geleden een revolutionair product. Nu moet je toch wel met iets beters komen om je te onderscheiden in een volle markt.
  • De digitale wereld krijgt steeds meer invloed. Op de markt, op je contact met de markt, op de manier waarop jij je informatie krijgt. Ja, zelfs op de manier waarop jij je boekhouding bijhoudt en je belastingaangiftes doet.

Je bent niet alleen expert, maar eerst en vooral ondernemer. Zorg dus dat je ook je ondernemersvaardigheden en –kennis bij de tijd houdt.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen