5 tips om je nieuwsbrief beter te maken
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 juni 2014 

5 tips om je nieuwsbrief beter te maken

Nieuwsbrieven zijn een goedkope manier om je klanten op de hoogte te houden van wat er leeft in je honderneming. Maak daarom handig gebruik van deze tool dankzij deze 5 nuttige nieuwsbrief tips voor hondernemers.

Je wil graag dat de nieuwsbrief waar je zo hard aan gewerkt hebt ook gelezen wordt. Dat doe je dus best door ook een aantrekkelijke boodschap te verspreiden. Het is tenslotte ook een NIEUWSbrief: heb dus zeker ook NIEUWS te vertellen.

5 tips om je nieuwsbrief beter te maken

  1. Breng een zinvolle boodschap
  2. Herinner aan promoties
  3. Hou het netjes en professioneel
  4. Doe aan opvolging
  5. Het moet niet altijd digitaal

Breng een zinvolle boodschap

nieuwsbrief

Als je boodschap te ver van jouw business staat, dan wacht je beter nog even met versturen. Het is altijd leuk om naast het aanprijzen van je zaak, ook iets mee te geven dat nuttig is voor de lezer.

Heb je een trimsalon of hondenschool? Het is zeker zinvol om een keukengeheimpje mee te geven. Dat zorgt er voor dat lezers een volgende keer met meer dan gezonde interesse zullen lezen.

Herinner aan promoties

Vaak wordt een nieuwsbrief uitgestuurd om te herinneren aan bepaalde acties of promoties. Kortingen die je aankondigt, iets extra dat je klanten krijgen: dit is de ideale manier om het te verkondigen.

Wat ik persoonlijk heel leuk vind is om ook iets extra te koppelen aan de nieuwsbrief. Een kortingscode voor je webshop of afprintbonnetje helemaal onderaan je nieuwsbrief met de boodschap: “Fijn dat je de nieuwsbrief helemaal tot op het eind hebt doorgenomen, hier is een bedankje”

Hou het netjes en professioneel

Een zinvolle boodschap overbrengen is een ding, hem aantrekkelijk overbrengen is minstens even belangrijk. We kennen allemaal de voorbeelden van een felgroene achtergrond met fluo blauwe zinnen erop. Opvallen doen ze zeker, maar goed overkomen doen ze in geen geval.

Weet dat er op het internet leuke websites te vinden zijn die je van A tot Z begeleiden in het opstellen en verzenden van je nieuwsbrief. En dat hoeft overigens ook nog eens geen geld te kosten! Een geweldige website is MailChimp®. Mailchimp gaat je helpen met het volledige management van je nieuwsbrief: van het aanmelden tot het opmaken van de inhoud.

Er zijn letterlijk honderden verschillende kant-en-klare designs beschikbaar, die je ook nog eens tot in het kleinste detail kan personaliseren. Je hoeft dus geen duur reclamebureau in te schakelen, je doet het gewoon allemaal zelf. Wil je toch liever zelf aan de slag? Je kan in de standaard e-mailprogramma’s ook al aardig op weg om een leuk ontwerp te maken.

Wat je zeker en vast niet mag doen, is het zomaar selecteren van alle adressen uit je contacten en ze één voor één toe te voegen als bestemmeling. Niet in het minst omdat je je klanten niet zomaar promotiemail mag sturen. Er is een wettelijke regeling die je verplicht dat je uitdrukkelijk de toestemming moet hebben alvorens je iemand reclamemail mag sturen.

Via online tools kan je dat makkelijk beheren: wie je promoties wil ontvangen, moet zich daarvoor eerst inschrijven. In je mail moet je ook steeds vermelden wat de lezer kan doen om zich ook weer uit te schrijven voor je nieuwsbrief. Doe je het vanuit je standaard e-mailprogramma, dan zal je dus zelf dergelijke lijst zelf moeten beheren.

Dat heeft een pak nadelen:

Iedereen die je nieuwsbrief ontvangt ziet naar wie je het allemaal gestuurd hebt. Zo geef je niet alleen al je klanten prijs, een enkeling kan via een eenvoudige druk op “allen beantwoorden” iedereen van een (ongewenst) antwoord voorzien. En geloof me: zo verlies je niet alleen klanten, je verliest ook nog eens je gezicht. Gebruik je geen extern programma, voeg dan de bestemmelingen toe via BCC (blind carbon copy). Zet jezelf vervolgens als bestemmeling van de mail.

Doe aan opvolging

nieuwsbrief

Een nieuwsbrief kan je meer informatie verschaffen dan alleen maar je boodschap overbrengen. Ik verwijs opnieuw even naar MailChimp®, waar je na het versturen van je nieuwsbrief perfect kan gaan opvolgen: wie heeft je mail geopend, wie heeft hem gelezen, op welke links zijn geklikt, waar haken de lezers af … het kan je dus een schat aan informatie bezorgen over de boodschap die je hebt proberen overbrengen.

Daarom dus raad ik nog meer het gebruik aan van dergelijke tools, in plaats van het standaard mailtje te versturen in je mailprogramma. Hier heb je namelijk veel minder de kans om het resultaat van je campagne op te volgen.

Het moet niet altijd digitaal

nieuwsbrief

Een elektronische nieuwsbrief is snel en goedkoop. Je bent helaas niet de enige die dat doet. Vaak vergeten we dat een gewoon kaartje meer effect heeft om de band met je klanten actief te houden. Waarom niet je nieuwsbrief versturen door middel van een (zelfgemaakt) kaartje? Je hoeft het niet voor al je klanten te doen, maar je belangrijke klanten verdienen zeker af en toe wat meer dan een gewoon mailtje.

Een nieuwsbrief is een handige manier om de band tussen jou en je klant actief te houden. Je brengt informatie over, maar je gebruikt de nieuwsbrief ook om klanten terug te brengen naar je honderneming. Ga zeker eens kijken naar MailChimp®. Er zijn natuurlijk tal van alternatieven (al dan niet gratis).

Verstuur jij vaak zo’n nieuwsbrief naar je klanten?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.