5 manieren om jouw klant te verrassen
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 augustus 2015 

5 manieren om jouw klant te verrassen

Niets werkt beter voor jouw business dan daadwerkelijk interesse in de menselijke kant van jouw klant. Net als iedereen, heeft ook jouw klant aandacht nodig en persoonlijke aandacht is een uitstekende basis voor een zakelijke relatie. 

De kracht van verrassen

Toen een van mijn klanten een tweede dierenwinkel opende ben ik persoonlijk langs gegaan met een cadeautje. Ik had ook een e-mail kunnen sturen of een reactie op Facebook kunnen geven. Ook had ik een cadeau kunnen laten bezorgen. Het feit echter dat ik er tijd voor vrij maakte om er zelf heen te gaan, gaf de persoonlijke touch.

Het krijgen van een cadeau is leuk maar is niet altijd een verrassing. Zo weet ik nu al welk cadeau ik van wie ga krijgen op mijn verjaardag en aan het einde van het jaar. Dat wordt uiteraard zeer gewaardeerd maar de verrassing is weg.

De kracht van verrassen zit hem in de eerste plaats in het moment van geven en uiteraard speelt het cadeau zelf ook een grote rol. De impact bij de klant is vele malen groter als het zijn verwachting overtreft. Hij zal dan veel sneller zijn dank uitspreken en er ook anderen van vertellen.

Dus ik praat hier niet over een e-mail waarin je iemand feliciteert met zijn eerste pup of een standaard kaartje in verband met een huwelijk. Het gaat hier om de verrassing: het moment of het cadeau of beiden. Hieronder 5 manieren om jouw klant te verrassen.

Eerste manier van verrassen

verrassen Je verneemt dat jouw klant zich niet zo lekker voelt. Hij belt bijvoorbeeld een afspraak af terwijl dat nooit gebeurt. Stuur eens een beterschapspakket. Je kunt dit natuurlijk gemakkelijk zelf samenstellen maar als je niet zo creatief bent, kun je altijd een pakket aanschaffen. Bijvoorbeeld bij Kado-Service.

Het lijkt wellicht afgezaagd maar ik kan je zeggen dat ik nog nooit zoiets van welke leverancier dan ooit gehad heb. Ik herinner mij één keer een kaartje met bos bloemen van een werkgever toen ik in het ziekenhuis lag. Geen verrassing, ik had niet anders verwacht (verwend misschien?). Je hoeft dus niet te wachten tot het echt ernstig is; de verrassing is er dan van af.

Tweede manier van verrassen

Stel je hebt een hondenschool of aanverwante business die vereist dat mensen buiten (of in een onverwarmde ruimte) aan de slag gaan met hun hond. Deel bij de eerste koude dag eens een paar kleurige sokken uit. Ik weet zeker dat klanten dit enorm waarderen.

Wat kan het gevolg zijn? Mensen maken foto’s van hun sokken en delen die op social media, ze ontvangen reacties van totale vreemden, ze krijgen opmerkingen van echtgenoot en kinderen of het zet ze aan tot het kopen van nieuwe kleding. Hoe dan ook, de impact is groot. Je kunt hiermee echt verrassen.

Derde manier van verrassen

verrassen Tijdens een gedragsconsult of een gesprek in de trimsalon vertelt jouw klant over een boek dat zij of hij graag eens zou willen lezen. De aanschaf wordt steeds uitgesteld omdat er toch geen tijd is om te lezen. Dat wordt dan pas tijdens de volgende vakantie. Koop het boek voor jouw klant! 

Een paar jaar terug vernam ik van een – toen nog geen – samenwerkingspartner dat zij ontslagen was en op zoek was naar een andere baan. Ik heb haar een boekje opgestuurd over het vinden van een baan via social media. Haar reactie was zeer hartelijk en de verrassing was groot.

Vierde manier van verrassen

Als je weet dat jouw klant door een moeilijke periode gaat in het leven, leg dan eens een bos bloemen klaar (eventueel met een doos tissues) voor de volgende afspraak. Geef het persoonlijk en houd rekening met extra tijd voor een praatje.

Ooit kwam ik bij een echtpaar voor gedragstherapie. Na een kwartier vertrok de man naar zijn werk. Vanaf dat moment veranderde het totale gesprek. De vrouw in kwestie zat echt in een depressie en ik besloot haar te laten praten en zakdoekjes aan te geven. Aan het einde bedankte ze mij; ze had nog nooit zo’n goed gesprek gevoerd.

Vijfde manier van verrassen

verrassenOrganiseer een gezamenlijke wandeling, borrel of high tea. Als klanten met elkaar praten over hun ervaringen met jou, levert dat een enorme bijdrage aan het opbouwen van vertrouwen. Zeker als er klanten tussen zitten die pas nieuw zijn. Belangrijk hier is dat het een informeel karakter heeft en dat er geen ‘verkooppraatje’ bij zit.

Toen mijn hondenuitlaatdienst overgenomen werd door iemand anders, heb ik een wandeling met alle klanten georganiseerd. Zij kenden elkaar immers niet. Het was een enorm succes en de verrassing was groot. Sommigen hadden al meerdere uitlaatdiensten gehad maar dit nog nooit meegemaakt. Uiteraard was mijn opvolger erbij en na afloop kregen ze van mij allemaal een roos.

Verrassen voelt geweldig

Het gevolg van al deze acties is dat alle partijen er een goed gevoel aan overhouden. Kleine of grote attenties op onverwachte momenten zorgen ervoor dat je van prospects klanten maakt en van klanten enthousiaste fans. En weet je wat zo mooi is? Jij bent wellicht de enige in jouw markt die dit doet. Start en nu mee!

Heb jij nog voorbeelden van het verrassen van klanten? Deel ze!

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen