30 krachtige tips voor succesvol hondernemen
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 februari 2016 

30 krachtige tips voor succesvol hondernemen

Al geruime tijd zet ik elke dag een blog online op deze website. Daarin deel ik ervaringen, geef ik tips, verklap ik geheimen en vertel ik verhalen. Allemaal zelf toegepast en meer dan de helft zelf bedacht. In dit artikel heb ik alle ondernemingsgerelateerde tips gebundeld. Nog overzichtelijker. Mijn advies is om ze als een checklist te gebruiken. Het gaat hierbij niet om wat je weet maar om wat je doet, wat je toepast: 30 krachtige tips.

1. Doe de Steve Jobs wandeling

Steve Jobs (oprichter van Apple) bracht het merendeel van zijn vergaderingen lopend door. Als je loopt kun je beter denken – je hersenen worden meer gestimuleerd als je beweegt – en je bent creatiever. Maar je kunt ook andere manieren van bewegen bedenken. Mijn vriend heeft zijn beste vergaderingen tijdens een spelletje poolbiljart.

2. Visualiseer jouw succes

30 krachtige tips agassiVisualiseren is een zeer krachtig middel om je te helpen jouw doel te bereiken. Er is zelfs proefondervindelijk vastgesteld dat sporters die hun perfecte techniek alleen maar visualiseren (en dus niet praktisch oefenen) betere resultaten boeken dat sporters die daadwerkelijk hun techniek uitvoeren.

3. Luister voordat je spreekt

Veel mensen luisteren om te kunnen antwoorden zodat zij weer aan het woord zijn. Deze techniek heb ik zelf heel lang moeten oefenen maar het gaat je zeker helpen in het krijgen en houden van klanten.

4. Hou je dagelijkse to-do lijst kort

Niets is zo frustrerend aan het einde van de dag als je er achter komt dat je niet alles gedaan hebt wat je wilde doen. Hoe minder jij op je to-do lijst zet, hoe groter de kans op een succesvolle dag.

5. Stel doelen

Ze hoeven niet groot(s) te zijn en voor lange termijn. Jezelf als doel stellen dat je jouw to-do lijst voor vandaag afrondt of zelfs maar de helft daarvan is al een doel.

6. Vier vooruitgang

Vooruitgang boeken is onze bron van geluk. Je hoeft niet eens een afgerond succes te hebben om gelukkig te zijn. Een stap (hoe klein ook) in de goede richting is vooruitgang en vier dat dan ook.

7. Vind jouw waarom

Je hebt er wellicht nooit bij stilgestaan maar waarom doe je dit allemaal eigenlijk? Wat is de belangrijkste reden om de acties te nemen die je neemt. Sta er eens bij stil want dat is waar jouw motivatie vandaan komt. Is het om jouw gezin te kunnen onderhouden of wil je een verandering in de wereld teweegbrengen.

8. Ken jouw sterke kanten en versterk ze

Iedereen heeft sterke en zwakke kanten. We zijn heel sterk geneigd (ingegeven door ons schoolsysteem) om meer energie te geven aan onze zwakke kanten (van die 5 een 6 maken) dan aan onze sterke kanten. Het is immers makkelijker en leuker om van een 8 een 9 te maken, toch?

9. Laat het los

We kennen het allemaal, die buurman die loopt te klagen of de file waar we ’s morgens in staan, die eigenaar van die hond die altijd ‘alleen maar wil spelen’. Laat jouw humeur er niet door beïnvloeden. Laat het los. Jij hebt situaties niet in de hand maar de manier waarop je ermee omgaat wel.

10. Gebruik je tijd nuttig

30 krachtige tips tandartsSta je in de rij voor de verlenging van jouw rijbewijs, stuur een e-mail. Ben je aan het hardlopen, luister naar inspirerende postcasts. Moet je naar de tandarts, zet voordat je vertrekt de backup van je computer aan. Tijd is zo waardevol, verspil het niet.

11. Verkort je reistijd

Als zelfstandige kun je vaak heel goed vanuit huis werken. Moet je toch reizen, hou de reistijd dan zo kort mogelijk. Wil je wel landelijk werken en heb je klanten waarvoor je ver moet reizen, laat dan jouw reistijd goed betalen. Zo goed, dat je er een chauffeur (of je neeftje / buurman) voor in kunt huren waardoor jij productief kunt zijn.

12. Test jouw aannames

Werken Facebook advertenties goed voor je als het gaat om het aanbieden van een nieuw digitaal product? Mooi, maar dat betekent niet dat het ook werkt voor nieuwe klanten voor je uitlaatdienst. Misschien is een dagelijkse Periscope-uitzending wel een betere manier. Doe geen aannames, resultaten bij dienst of product A geven geen garanties voor dienst of product B.

13. Doe wat je wil doen

Het is veel erger om later te zeggen “had ik het maar gedaan” dan om het nu te doen en achteraf blij zijn dat je het gedaan hebt. Ook als blijkt dat het niet werkt. Succesvolle ondernemers doen heel veel – ze nemen veel acties en springen in het diepe – wat geen succes wordt. Maar omdat ze zoveel actie nemen, hebben ze toch veel succes.

14. Geef complimenten

Het geven van complimenten zorgt ervoor dat jij je lekker voelt; jouw lichaam maakt endorfines aan als je dat doet. Vertel een klant dat hij goed bezig is en start feedback altijd positief. Iedereen wordt blij van een compliment, zowel de gever als de nemer.

15. Wees aardig tegen mensen

Ja, duh wat is dit nu weer voor een open deur. Toch zul je merken dat je lang niet altijd aardig bent tegen mensen om je heen. Het is echt niet nodig om geïrriteerd de telefoon op te nemen omdat jij je ‘gestoord’ wordt in je werk. Het kan immers een potentiële klant zijn.

16. Volg je intuïtie

Soms is het verstandig om beslissingen te nemen op basis van feiten, cijfers en aantallen. Toch is mijn ervaring dat de beste beslissingen genoemen worden van je onderbuikgevoel.

17. Pas de 80/20 regel toe

Twintig procent van jouw klanten zorgt voor tachtig procent van jouw omzet dus zij verdienen ook tachtig procent van jouw tijd. Het omgekeerde is ook waar. Focus jouw energie op zaken die ertoe doen.

18. Doe de 10-jaar-test

Je loopt tegen uitdagingen aan. Sommigen misschien zelfs zo groot dat ze lijken op een ramp. Voordat je compleet uit je dak gaat stel jezelf de volgende vraag: “Doet dit er nog toe over 10 uur?” “Over 10 dagen?” “Over 10 jaar?” Waarschijnlijk niet dus laat jezelf niet gek maken.

19. Doe wat je leuk vindt

Het leven is kort. Wil jij echt 23,8% van je leven iets doen wat je niet leuk vindt? Denk erover na. Doe wat je gelukkig maakt.

20. Focus op het maken van indruk

Werk nooit om de indruk te wekken druk te zijn of omdat iemand anders iets van je verwacht. Denk aan jouw reputatie, aan de indruk die je maakt. Daag jezelf uit om groots werk te verrichten dat daadwerkelijk iemand zijn leven verandert.

21. Ga niet voor diploma’s

30 krachtige tips diplomaJe hebt geen titel nodig of een berg met diploma’s om te doen wat je wilt doen. Bedenk dat een diploma iets zegt over wat je gedaan hebt, niet over wat je kunt. Jaarlijks behalen honderden mensen een kynologisch-instructeursdiploma maar echte goede instructeurs zijn zeldzaam.

22. Bouw jouw persoonlijke merk

Jij bent een levend, ademend merk. Leef het, wees het, draag het. Jij weet alles van verlatingsangst bij honden. Dus schrijf jij honderden artikelen over verlatingsangst bij honden. Die plaats je op jouw eigen website of LinkedIn, Facebook of Doggo.nl. Dus als iemand iets wil weten over verlatingsangst bij honden, denken ze aan jou want jouw naam staat onder elk artikel.

23. Laat je visitekaartje thuis

We leven in een digitale wereld. Jouw visitekaartje is jouw website, jouw social media profielen en jouw bijdrage aan jouw markt (eigenaren van honden die niet alleen kunnen zijn). Welcome in the cloud!

24. Wees een winnaar

Er is vast iemand in deze wereld die beter honden trimt dan jij. Maar is die ook bereikbaar voor jouw doelgroep? Misschien niet omdat deze persoon in Australië woont. Wees de beste instructeur of hondentrimmer die je maar kan zijn. Er zijn geen twee mensen hetzelfde dus als je het niet kan winnen op talent, win dan op service maar win!

25. Blijf nederig

Je kunt een winnaarsmentaliteit hebben maar dat betekent nog niet dat je alles weet. Blijf hongerig naar informatie, blijf leren hoe je een beter mens en een betere ondernemer wordt en blijf dom omdat alleen domme mensen kunnen leren. Slimme mensen weten alles al.

26. Omarm mislukkingen en leer ervan

Je gaat falen in je leven. Gegarandeerd. En wees blij want alleen van falen kun je leren. Sylvester Stallone faalde keer op keer toen hij zijn script plus zichzelf in de hoofdrol aanbood om de film Rocky te maken. Zo kreeg J.K. Rolling (de schrijfster van de Harry Potter-boeken) keer op keer “nee” te horen bij uitgevers. De rest is geschiedenis …

27. Omarm jouw helden

Je komt in je leven mensen tegen die – ondanks alle anderen – in jou geloven en jou het voordeel van de twijfel gunnen, in je gaan investeren (tijd en/of geld). Vergeet ze niet, zij gaven jou wat je op dat moment nodig had. Zelfs als jouw enige held je moeder is.

28. Omarm jouw critici

Tijdens dezelfde reis die je doormaakt, kom je mensen tegen die twijfelen over wat je doet of het niet eens met je zijn. Zij zijn minstens zo belangrijk als jouw helden. Gebruik hun kritiek voor jouw eigen motivatie om juist jouw weg te kiezen, die van de meeste weerstand. Bewijs hen het tegendeel!

29. Werk slim

Vraag jezelf regelmatig af of bepaald werk wel nodig is. Vooral repeterend werk hoef je misschien niet (zelf) te doen. Je kunt ook heel veel processen automatiseren, hoewel je nu misschien niet weet welke en hoe. Investeer eenmalig tijd hierin en het scheelt je bergen werk in de toekomst.

30. Vind mentoren die jouw levensstijl leven

Je bent het gemiddelde van de vijf mensen met wie je omgaat. Wil je miljonair worden, dan ga je om met miljonairs en leer je hoe dit ook te worden. Wil je minder uren per week werken en de wereld rondreizen, ga koffie drinken met ondernemers die dat al doen. Ze zijn misschien niet allemaal een-op-een voor jou bereikbaar maar je kunt allicht virtueel met ze in de bar hangen.

30 Krachtige Tips Voor Succevol Hondernemen

Als je mij al een tijdje volgt zul je vast tot de conclusie komen dat niet alle genoemde tips nieuw zijn. Toch ben ik ervan overtuigd dat de bundeling ervan je zal helpen om op vele aspecten van het ondernemen beter te gaan presteren wat jouw zelfvertrouwen vergroot, de productiviteit verhoogt en je inkomen doet stijgen.

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen