10 Verdienmodellen die werken
arrow_drop_up arrow_drop_down
7 januari 2016 

10 Verdienmodellen die werken

In de wereld van de hondernemers wordt nog vaak gedacht in termen van ‘uurtje-factuurtje’ wat zoveel betekent als jouw tijd ruilen voor geld. Dat is een mooi businessmodel wat je naar mening ook zeker moet inzetten maar er zijn er nog zoveel meer. Hieronder deel ik de 10 verdienmodellen die werken voor mij. Ik pas ze allemaal toe of heb dat gedaan.

10 verdienmodellen die werken1. Uren voor geld

Voordeel: het is een transparante manier van geld verdienen (minder werk is minder geld en meer werk is meer geld).

Nadeel: doordat jouw uren in een dag beperkt zijn, is jouw inkomen beperkt (je kunt jouw uurtarief verhogen maar niet oneindig).

2. Fysieke producten verkopen

Voordeel: mensen kunnen het voelen, ruiken en proberen. Goed in combinatie met het ‘uren voor geld’ businessmodel. Denk aan de verkoop van shampo in jouw trimsalon of halsbanden en hondenriemen in jouw hondenschool.

Nadeel: er zitten meestal kosten aan. Of je het nu zelf maakt of dat je een product van iemand anders verkoopt, in de regel zitten daar kosten aan verbonden. Jouw marge is dan vaak afhankelijk van jouw onderhandelingstalent.

3. Digitale producten verkopen

10 verdienmodellen die werkenVoordeel: omdat je geen fysiek magazijn hebt en niet naar het postkantoor hoeft met een pakje, kun je het hele verkoopproces automatiseren waardoor je nauwelijks kosten maakt.

Nadeel: niet alles is digitaal te verkopen natuurlijk en daarom werkt het alleen met informatieproducten zoals cursussen of handleidingen of boeken.

4. Affiliate marketing

Voordeel: je hoeft zelf geen product te maken want je verkoopt het product van een ander waar je een provisie over krijgt. Je hebt dus geen kosten alleen opbrengsten.

Nadeel: als de ander stopt met zijn product, heb jij niets meer te verkopen. De commissie is laag over het algemeen.

5. Google Adsense

Voordeel: je hoeft slechts een code op jouw website te plaatsen waarmee advertenties van anderen op jouw website verschijnen. Elke keer als erop geklikt wordt, krijg jij geld.

Nadeel: je kunt niet bepalen welke advertenties getoond worden. Als gedragstherapeut kun je dus zo reclame maken voor een stroomband terwijl je dat misschien niet wilt. Bovendien zijn de opbrengsten laag.

6. Advertentieruimte op jouw website

Voordeel: jij bepaalt wie er op jouw website adverteert (vergelijk met Google Adsense) en jij bepaalt de prijs.

Nadeel: de ruimte die jij beschikbaar stelt aan anderen kun je niet voor jouw eigen producten of diensten gebruiken.

7. Workshops geven

10 verdienmodellen die werkenVoordeel: jouw inkomen per uur is schaalbaar, immers hoe meer mensen er komen hoe meer jij verdient.

Nadeel: het opvolgen kost behoorlijk wat tijd als je het goed wilt doen.

8. Jezelf verhuren als spreker

Voordeel: jouw tarief kan behoorlijk omhoog omdat jij uitgenodigd wordt op basis van jouw expertise. Maak de afspraak dat jij alle namen en e-mailadressen van de deelnemers krijgt waardoor jouw netwerk in korte tijd enorm vergroot wordt.

Nadeel: jouw publiek is vaak onbekend en blijft dat ook waardoor je niet (goed) kunt opvolgen als je dit niet kunt onderhandelen.

9. Webinars geven

10 verdienmodellen die werkenVoordeel: een webinar is zeer laagdrempelig om te geven en om aan deel te nemen. Je kunt het gratis geven om jouw product of service te pitchen of je kunt een betaald webinar geven waarin je direct waardevol informatie deelt.

Nadeel: omdat je jouw publiek niet in de ogen kijkt, weet je nooit of jouw boodschap goed overkomt; het blijft eenrichtingverkeer.

10. Persoonlijke gesprekken

Voordeel: je kunt snel en heel direct een connectie maken met jouw klant omdat je hem of in de ogen kunt kijken of aan de telefoon hebt. Hoe sneller en beter je een connectie maakt hoe eerder je verkoopt.

Nadeel: het kost veel tijd omdat je een-op-een werkt en je weet nooit van te voren wat het oplevert, een behoorlijke investering dus die zichzelf lang niet altijd terugverdient.

Mijn 10 businessmodellen die werken

Wanneer je meerdere verdienmodellen (businessmodellen) met elkaar combineert wordt jouw honderneming veel stabieler qua basis. Je bent immers vrij kwetsbaar als je alleen jouw uren voor geld ruilt want als jij ziek wordt of arbeidsongeschikt blijft er niets van jouw honderneming over.

Heb je daarnaast bijvoorbeeld meerdere digitale producten, verkoop jij advertentieruimte op jouw website of maak je gebruik van Google Adsense en ben je ook nog partner (affiliate) van meerdere producten, dan ga je niet direct failliet. Sterker nog, ik ken meerdere bedrijven die al hun inkomen halen uit deze businessmodellen en nooit hun uren voor geld verruilen. Die kiezen ervoor om te surfen op het strand in Californië of te skiën in Zwitserland.

Ga testen met wat werkt voor jou en voor jouw markt. Deze 10 businessmodellen die werken voor mij heb ik de afgelopen vijftien jaar voor kortere of langere tijd getest. De meeste hanteer ik nog altijd dat wil zeggen meer dan vijf businessmodellen waardoor ik af en toe wel een misser kan maken.

Wil je meer weten? Ik heb mijn favoriete verdienmodellen op een rijtje gezet en voor minder dan €5 per verdienmodel kun jij net als ik succesvoller worden. Check het hier >>>

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.
Reactie plaatsen