10 Tips voor thuiswerkers
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 februari 2016 

10 Tips voor thuiswerkers

De meeste van ons hondernemers werken vanuit huis. Dat heeft vele voordelen, vooral financieel maar ook een paar nadelen of liever gezegd: uitdagingen. Ik heb altijd vanuit huis gewerkt in mijn periode als zelfstandig ondernemer dus nu al zo’n vijftien jaar. Jouw succes valt of staat bij het hebben van goede gewoontes voor een prettige en meer productievere besteding van jouw tijd. Hieronder mijn 10 tips voor thuiswerkers.

1. Hanteer een schema

De eerste van mijn 10 tips voor thuiswerkers is het hanteren van een schema. Het is heel makkelijk om te werken wanneer je wilt gewoon omdat het kan. Echter, onze economie is nog altijd ingesteld om mensen die van negen tot vijf werken van maandag tot en met vrijdag. In de regel zullen jouw klanten en leveranciers dus ook tijdens deze kantoortijden bereikbaar zijn. Dat jij dan ook bereikbaar bent is van groot belang voor jouw succes.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je ook buiten deze tijden kunt werken. Zo zit ik momenteel dit blog te schrijven in het weekend (dat is niet het moment van publiceren) omdat ik daarvoor kies. Schrijven heeft ook met creativiteit te maken en die kun je niet altijd dwingen dus als ik iets voel opborrelen, smeed ik het ijzer als het heet is.

2. Volg jouw agenda

10 tips voor thuiswerkers Ik heb echt moeten leren met een agenda om te gaan. Niet alleen voor afspraken met partijen waar je mee samen werkt maar ook voor jezelf. Vooral het plannen was nooit mijn sterkste kant en dat is het nog steeds niet. Toch weet ik dat het belangrijk is en een leidraad vormt om ook daadwerkelijk iets voor elkaar te krijgen.

In mijn agenda staan dus ook duidelijk mijn werkzaamheden en tijden afgekaderd. Buiten die planning ben ik veel flexibeler omdat dit beter voor mij werkt. En geloof me maar, ik heb meerdere planningen geprobeerd en uiteindelijk merk ik dat 50% plannen en 50% niet plannen het beste bij mij past.

3. Zorg voor een serieuze werkomgeving

Het hebben van een eigen kantoor gaat enorm bijdragen aan productiviteit. Sinds een half jaar werk ik aan onze keukentafel en ik merk direct dat dit een negatieve invloed heeft op mijn productiviteit en focus. Op dit moment ben ik niet in de gelegenheid een aparte werkplek te genereren voor mijzelf en dus pas ik mijn agenda daarop aan.

Echter, zodra die mogelijkheid er wel weer is, zal ik daar direct gebruik van maken. Een aparte, bij voorkeur af te sluiten, ruimte waarbij je niet gestoord wordt door familieleden of dat zij zich schuldig voelen en bang zijn jou te storen is toch wel enorm belangrijk. Dat zie ik eigenlijk nu pas omdat ik het niet heb.

4. Doe alsof je het huis verlaat

10 tips voor thuiswerkersDat je thuis werkt betekent niet dat je de hele dag in jouw pyjama hoeft te zitten. Ga na het opstaan jezelf wassen, aankleden en ontbijten zoals je dat ook zou doen als je buitenshuis zou werken. Het hebben van honden helpt natuurijk enorm omdat je de deur uit moet.

Dat is een van de redenen dat wij hier in huis de afspraak hebben dat ik ’s morgens de hond uitlaat. Niet alleen geniet ik enorm van de ochtendwandeling – wat overigens een uitstekende manier is je dag te beginnen – het dwingt mij ook mij hiervoor aan te kleden. Zeker nu ik in een poolgebied woon, waar het ’s morgens momenteel min vijftien graden kan zijn.

5. Communiceer regelmatig met anderen

Een van de belangrijkste van mijn 10 tips voor thuiswerkers is communicatie met de buitenwereld. Het thuis werken kan wat eenzaam worden. Dat heb je sowieso al omdat je zelfstandig bent en geen collega’s hebt maar als je de hele dag thuis zit en bijvoorbeeld veel achter de computer, is die behoefte groter. Met communiceren bedoel ik in dit geval een gesprek met iemand per telefoon of aan tafel.

Ik heb wel periodes meegemaakt – bijvoorbeeld bij het ontwikkelen en opbouwen van mijn website – dat ik dagen niemand sprak. Mijn stem werd er letterlijk schor van. Wanneer je een partner of gezin hebt is dat al makkelijker natuurlijk maar daag jezelf ook uit om buiten jouw vertrouwde omgeving met mensen te spreken. Alleen al een boodschap gaan doen, helpt.

6. Beloon jezelf

10 tips voor thuiswerkers De meeste mensen zijn niet zulke helden in het belonen van zichzelf. Wij vinden het al gauw normaal dat we iets gepresteerd hebben en stappen daar snel over heen. In een situatie waarin je letterlijk met meerdere mensen werkt krijg je nog wel waardering van anderen van tijd tot tijd. Als je alleen werkt, is het een stuk lastiger en zeker als je hele dagen thuis zit.

Beloon jezelf nadat je iets van jouw todolijst hebt gestreept en geniet er ook van. Dat hoeft echt niet altijd iets te eten of te drinken te zijn. Ik gebruik Uitzending Gemist bijvoorbeeld voor mijn beloningen dus het kijken van een aflevering van Wie Is De Mol of Penoza is een beloning voor mij. Ik geniet ervan en ga er echt voor zitten!

7. Neem pauzes

Je weet het wel, maar vergeet het vast regelmatig: pauze nemen. Mijn advies is om niet te veel dingen te plannen op een dag zodat je ook pauze kunt nemen. Bedenk dat als je rookt en op een kantoor werkt, je steeds naar buiten moet voor een sigaret. Dat is ook pauze nemen.

Nou wil ik je natuurlijk niet aan het roken brengen maar een pauze van soms vijf minuten kan al helpen. Ik verleng mijn wc-bezoek meestal met een paar minuutjes waarbij ik soms wat opruim in huis of ik zet wat muziek op terwijl ik de afwas doe. Dat is vaak al voldoende. Regelmatig pauzeren verhoogt de productiviteit en creativiteit.

8. Ga bewegen

10 tips voor thuiswerkers Sinds ik thuis werk aan de keukentafel op een gewone keukenstoel heb ik standaard last van mijn rug en schouders. Vooral als ik een tijd lang zit. Ik zag onlangs een documentaire op tv waarbij beweerd werd dat drie tot vier uur alleen maar staan op een dag al enorm gezondheidsbevorderend werkt. Mijn volgende werkplek wordt er dus eentje met een bureau waar ik ook achter kan staan.

Met het hebben van een hond is bewegen al een stuk makkelijker. Je moet eruit. Meerdere vliegen in één klap want het is ook gelijk je pauze. Ik loop regelmatig naar de plaatselijke supermarkt. De drempel is een stuk makkelijker als je geen auto hebt zoals ik dus dan moet je wel.

9. Zorg voor gezonde snacks

Als jij – net als ik – graag snackt tijdens je werk, zorg er dan voor dat je gezonde dingen te snacken hebt. De koelkast staat hier letterlijk op twee meter afstand van mijn werkplek dus het is super laagdrempelig eruit te gaan eten.

Beter is om een bak met worteltjes en komkommer neer te zetten waaruit je kan snacken. Vergeet ook niet een kan met minstens een liter water, die drink je haast ongemerkt en dan heb je zo al de helft van je dagelijkse hoeveelheid water binnen.

10. Beperk activiteiten op social media

10 tips voor thuiswerkers De laatste van mijn 10 tips voor thuiswerkers is wellicht de grootste uitdaging – tenminste voor mij: het tussendoor checken van Facebook, even op LinkedIn kijken, je e-mail lezen of een spelletje doen. Deze activiteiten beperk ik zoveel mogelijk. Ik heb al een goede manier van effectieve e-mailbehandeling bedacht die werkt voor mij, misschien ook wel voor jou?

Stel grenzen. Check bijvoorbeeld jouw Facebook ’s morgens voordat je gaat werken en zie het ook niet als werk. Er zit bij mij altijd minstens een uur tussen opstaan en aan het werk gaan en in die tijd scroll ik door mijn Facebook. Dit doe ik soms tijdens een pauze op mijn telefoon en ’s avonds na werktijd. Het betreft hier overigens mijn privézaken, zakelijk Facebook is onderdeel van mijn planning.

10 Tips voor thuiswerkers: een open deur?

Het is gewoon niet makkelijk om gedisciplineerd te werken als je alleen werkt en een thuisomgeving maakt het alleen maar aantrekkelijker om andere dingen te doen. Het afkaderen van werkzaamheden en het inplannen van genoeg pauzes en beweging, maakt het allemaal makkelijker.

Wanneer jij teveel van jezelf vraagt, weet je zeker dat je ergens de mist in gaat. Bekijk wat werkt voor jou. Ik heb eens per twee uur een pauze nodig, zelfs al is het maar een korte. Doe ik dat niet, dan weet ik dat het me ergens gedurende de dag gaat opbreken. Je komt jezelf vroeg of laat toch tegen. En neem regelmatig gewoon eens een middag vrij en geniet!

Heb jij nog tips om het thuis werken leuker en aantrekkelijker te maken?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.