10 Regels voor Succes
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 mei 2016 

10 Regels voor Succes

Wat heb je nodig om succesvol te zijn? Een bak vol diploma’s, een dure website, een rijke familie, een nog rijkere schooonfamilie of geluk? Succes heeft met dit alles weinig tot niets te maken. Het echte succes moet van jou komen. Heb jij er genoeg van om maar wat aan te klungelen, heel hard te werken en toch weinig te verdienen? Bekijk dan eens hieronder mijn 10 regels voor succes. Wanneer jij op elk vlak uitblinkt, is succes onvermijdelijk

1. Ga uit van jouw sterkte

In tegenstelling tot ons school- en studiesysteem waarin ons geleerd wordt om meer energie te stoppen in onze zwaktes dan in onze sterktes, is de snelste weg naar succes om je vooral te focussen op waar je goed in bent en dat beter te maken.

Je kunt veel tijd en energie verspillen door te hard te werken aan zaken die je niet goed kunt. En dat is zonde. Als je niet weet wat jouw sterke punten zijn, doe een online test, ga met een coach praten of vraag iemand in je familie.

Zodra je het antwoord hebt, ga all in (en Pokerterm die zoveel betekent als alles inzetten). Als je bijzonder wil zijn, wil opvallen met wat jij het beste kunt dan moet je dus al het andere niet meer doen. Ga je op meerdere paarden wedden, dan word je gemiddeld en daar zijn er al zoveel van.

2. Werken, werken, werken

regels voor succes

Hoe krijg je geld om de dingen te doen die je wilt en leuk vindt? Niet. Je moet er hard voor werken. En zelfs tijdens het harde werken verlies je geld. Omdat je niet weet wat je doet in het begin of omdat je verkeerde beslissingen neemt.

Wil jij een nieuwe kleren, een mooi huis, een moderne trimsalon of een eigen terrein voor jouw hondenschool? Werk. Word een workaholic. Denk niet dat je succevol kunt worden als ondernemer als je een 9 tot 5 mentaliteit hebt. De echte ondernemer staat nooit uit.

Als jij de telefoon niet meer aanneemt na 17 uur, dan ben je geen ondernemer en ook nog arrogant. Dan verdien je het niet om die klant te hebben. Jouw motto moet zijn dat jij werkt voor jouw klant. Jouw klant is jouw bestaansrecht.

3. Geen emotionele binding met jouw bedrijf

De grote fout is ondernemers – en zeker hondernemers – maken is dat ze te veel emotioneel verbonden zijn met hun bedrijf. Het vak van ondernemer wordt daardoor vaak geromantiseerd. Er is niets romantisch aan. Het is eenzaam, brengt grote risico’s met zich mee en voor het overgrote deel van de dag heel zwaar. Om nog maar niet te spreken van het hoge aantal bedrijven wat het niet redt.

Wanneer je te emotioneel verbonden bent met jouw bedrijf, wordt jouw visie wazig. Je kunt geen rationele beslissingen maken die jouw bedrijf beter maken. Je moet de stekker eruit kunnen trekken als het nodig is. Voor mij persoonlijk geldt dat ik het juist kicken vind als dingen niet goed gaan. Ik hou van de pijn. Dan ben ik op mijn best.

Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Als jouw manier van ondernemen jouw familie en vrienden negatief gaat beïnvloeden, kan het heel vervelend worden. Uiteindelijk moet je jouw onderneming in het licht zien van wat werkelijk waarde heeft in het leven. Zo slecht het ook gaat, het betekent niets als jouw naasten er onder gaan lijden.

4. Ideëen betekenen niets, actie is alles

regels voor succes

Af en toe word ik benaderd door mensen die een prachtig idee hebben en mij vragen te investeren. Dat doe ik nooit tenzij ze kunnen laten zien wat ze kunnen. Je hebt geen geld nodig om een bedrijf te starten, je hebt soms geld nodig om een volgende stap te zetten.

Kijk je weleens naar het programma “Dragons Den“. Daar wordt nooit geïnvesteerd in een idee. Er moet minstens een prototype gemaakt zijn, een paar klanten of intentieverklaringen van bedrijven die ermee willen samenwerken. Een idee betekent niets. Iedereen kan een idee hebben. Wat je ermee doet bepaalt jouw succes.

Actie is alles. ’s Werelds grootste taxibedrijf zonder taxi’s, Über, heette daarvoor MagicCab. Über was dus niet het idee, het idee was er al maar de mensen die ermee begonnen wisten niet wat ze deden. Toen het werd overgenomen en omgedoopt werd tot Über, werd het pas een succes.

5. Verhalen vertellen

Storytelling, het vertellen van verhalen, is een onderbelicht maar bijzonder krachtige manier om succesvol te zijn als ondernemer. De manier waarop jij jouw product of dienst presenteert, is wat verkoopt. Iedereen kan honden uitlaten of een hondenmand verkopen. Het gaat erom hoe je dat doet.

Als jij weet wat jouw klant wil, dan vertel je het verhaal om hem emotioneel te krijgen waar je hem hebben wil. Denk aan die mevrouw met die gevaarlijke hond die niet meer over straat durfde ermee totdat ze bij jou kwam en jij haar weer het vertrouwen hebt gegeven dat ze nodig had.

Dat is de beste manier van marketing bedrijven. Hoe meer drama, hoe meer ellende, hoe beter het verkoopt. Als jij nu nog denkt dat jouw product verkoopt vanwege de eigenschappen of dat jij jezelf verkoopt vanwege jouw bergen diploma’s, dan lig je te slapen. Vertel jouw verhaal, het verhaal van jouw klant en maak een connectie op gevoelsniveau.

6. Geef om jouw klant en prospect

Hoe ver ben jij bereid te gaan voor jouw klant? En wat als het nog geen klant is? Ik bel regelmatig met klanten en (nog) niet klanten. Ik geef tips waar ik niet voor betaald wordt, ik drink koffie met ze of eet lunch. Ik vraag hoe het met de business gaat en help ze waar mogelijk.

Elke ondernemer in de hondenbranche die wil groeien met zijn bedrijf en de tijd neemt om met mij te praten, wordt daarvoor beloond. Bij mij staat voorop dat de (toekomstige) klant succesvol wordt. Dat is waar ik het voor doen, dat is waar ik voor leef en waar ik mijn bed voor uitkom. Niet voor het geld.

De reden dat mijn onderneming groeit is omdat ik niet alleen zaken doe met mijn hoofd maar ook met mijn hart. En dat gebeurt te weinig. Dat is waarom ik elke Facebook-update, elke tweet, elke e-mail en elk telefoontje zelf doe. Alles. Als het jou lukt om meer met je hart dan met je hoofd zaken te doen wordt jouw bijdrage op den duur het hoogste van iedereen in jouw markt.

7. Blijf bij jezelf

Het heeft mij jaren gekost maar ik ben zo blij dat ik uiteindelijk gevonden heb wat mijn daadwerkelijke waarde is. Dat ik weet wat bij mij past en dat ik in alle situaties mezelf kan blijven. Dat houdt ook in dat ik regelmatig van mening verander wat soms moeilijk is voor de mensen om mij heen.

Ook dat hoort bij mij. Ik ben erg gefocust op context en minder om content. De wereld verandert zo snel dat je als ondernemer ook zo flexibel moet zijn. Toen ik vijf jaar geleden begon met internet marketing had ik hele andere ‘idolen’ dan nu. Sommigen zeggen namelijk nog altijd hetzelfde.

Ik hou van social media dus dat ligt heel dicht bij mij maar dat betekent niet dat ik alles gebruik wat ‘hot’ is. Ik zie de voordelen van alle kanalen en platformen maar als het niet bij me past, ga ik het niet doen. Waar ik vroeger wel 10 tot 15 mentors had, heb ik er nu 1 of 2. Ik ben authentiek, doe niemand na en hoef dus ook nooit veel energie te stoppen in wat ik doe.

8. Doe wat er toe doet

Weet wat jij belangrijk vindt en doe alleen wat er toe doet. Dat is waarom ik veel dingen niet (meer) doe of er in ieder geval niet veel tijd aan besteedt. Waar ik vijf jaar geleden helemaal ging voor e-mail marketing is het nu iets dat nog nauwelijks mijn attentie heeft.

Waar ik drie jaar geleden het belangrijk vond dat iemand anders mijn e-mails beantwoordde omdat ik zelf belangrijkere dingen wilde doen, heeft e-mail voor mij nu een veel hogere waarde. Waar ik tot twee jaar geleden nog zenuwachtig werd dat mijn telefoonnummer ergens op internet stond, staat het nu op mijn website en wil ik dat mensen mij bellen.

Wanneer je steeds dichter bij jezelf komt en een onderneming gaat bouwen rondom jou als persoon en jouw levensstijl ga je de dingen doen die ertoe doen. Al het andere is ondergeschikt. Je vindt er iemand voor of laat het achterwege. 

9. Maak geen excuses

Het is zo makkelijk om excuses te maken, waarom je de dingen niet kunt doen die je wilt doen of waarom zaken niet werken zoals jij het wilt. Stom daarmee! Vind oplossingen, wees creatief en stop met het maken van excuses.

Heb je geen tijd om jouw Twitter-volgers te verwelkomen (ik verwelkom ze allemaal)? Misschien moet je dan stoppen met het perfectioneren van jouw website. Heb je geen tijd om vragen op Facebook te beantwoorden? Wellicht is het tijd de tv uit het raam te gooien.

Stop je druk te maken over nieuwe overheidsmaatregelen die de ondernemer ‘tegenwerken’ of de voorspellingen dat de economie aantrekt of juist niet. Kijk niet naar wat jouw ‘concurrenten’ doen maar volg jouw eigen plan. Er zijn enorm veel excuses te bedenken waarom je niet succesvol bent, als je daarop focust zul je er zeker genoeg vinden.

10. Er is geen onmiddellijk succes

Niets in het leven in gratis en niets gebeurt plotseling. Succesvol zijn als ondernemer kost een enorme dosis doorzettingsvermogen, onnoemelijk veel tijd, duizend keer zoveel werk en ontzettend veel talent. Je zit niet thuis in de hoop dat er een wonder gebeurt.

Geluk komt omdat je ergens bent. Op de juiste plek en het juiste tijdstip. Ik heb geluk dat ik dagelijks uren en uren kan werken met een enorme energie die ik van moeder natuur heb meegekregen. Sommigen noemen het een ziekte, ADHD, ik noem het een groot geschenk. Daardoor kan ik bijna onophoudelijk doen wat ik het allerleukste vind en tegelijkertijd een netwerk bouwen van mensen die daar van profiteren.

Als jij ervan overtuigd bent dat je wel succesvol kunt zijn zonder al die uren hard werk, het incasseren, het vallen en toch weer opstaan, vertel het me maar. Ik geloof het niet.

10 Regels voor Succes

regels voor succesIn deze tijd lijkt het allemaal zo makkelijk. Je hebt een idee, start een website of een YouTube kanaal en voor je het weet zwem je in het geld. Weet je hoeveel formats John de Mol heeft geprobeerd voordat hij succesvol werd? Enig idee hoeveel pogingen Sylvester Stallone gedaan heeft om zijn script van Rocky te verkopen? Hoeveel uren per dag werkt Beyoncé? Wat doet Sven Kramer elke minuut van de dag om het succes te behalen wat hij behaalt?

Over de schrijver
Monique is oprichter en eigenaar van HondenUniversiteit. Zij is vanaf 2003 professioneel met honden bezig. Naast kynologisch instructeur is zij hondengedragstherapeut. Sinds 2011 helpt zijn ondernemers in de hondenbranche zakelijk en privé te groeien.