Word goed in problemen oplossen

Een van de beste kwaliteiten die je kunt hebben als hondernemer is het leren hoe en hoe snel je problemen op moet lossen. Je moet goed worden in problemen oplossen zodat je snel weer verder kunt. Deze problemen worden niet voor niets uitdagingen genoemd door succesvolle ondernemers. De uitdaging is hoe zo snel mogelijk te komen tot een werkbare, goede of zelfs briljante oplossing. Ik zie te veel hondernemers blijven worstelen met problemen of vragen en dat kan de doodsteek van jouw bedrijf worden. 

Problemen oplossen

De eerste vaardigheid die je onder de knie moet krijgen is het samenstellen van een team. Een team van mensen om je heen dat jou kan helpen bij het problemen oplossen. Je hoeft hiervoor niet direct te denken aan werknemers, denk meer aan een buddysysteem. Collega’s, mede-ondernemers, vrienden, familie, jouw complete netwerk.

Zo spreek ik een dame die al 2,5 jaar bezig is met hondernemen en nog altijd niet weet hoe ze klanten moet krijgen en behouden. Ze heeft dus al die tijd een probleem en het is nog niet opgelost. Gevolg: haar honderneming groeit niet en ze denkt er zelfs over om een baantje erbij te nemen. Reden: ze vraagt geen hulp of ze vraagt de verkeerde mensen.

Hoe hoger de kwaliteit van jouw netwerk, hoe sneller je kunt handelen. Succesvolle ondernemers weten dat. Zodra zich een probleem voordoet, weten ze wie ze moeten bellen en vooral wie niet. Ze zetten direct anderen in om ze te helpen. Wie denkt het allemaal alleen te kunnen, zal nooit succesvol worden.

Vraag om hulp

problemen oplossen Het eerste obstakel wat veel hondernemers tegenkomen is dat ze niet vragen om hulp. Ze hebben het idee dat je dom bent als je hulp vraagt terwijl juist het tegenovergestelde waar is: je bent dom als je geen hulp vraagt. Denk je nou echt dat grote ondernemingen gegroeid zijn door het toedoen van één persoon?

De fout die gemaakt wordt is dat de problemen zich aandienen als een verrassing. Een onaangename verrassing dus. Dat is een grote denkfout. Als jij wilt groeien loop je snel of uiteindelijk tegen jouw eigen beperkingen op. Dan heb je de hulp van anderen nodig. Dat zou geen verrassing moeten zijn maar meer een herkenning: o ja, ik ben aan het groeien dus het klopt dat ik nu tegen een probleem (lees: uitdaging) aanloop.

Wie zichzelf goed kent, kent ook zijn eigen beperkingen. Deze persoon wordt een slimme hondernemer als hij gaat investeren in een buddysysteem. We doen het privé ook: we hebben een kapper, bakker, garage en bank die we vertrouwen en waar we graag zaken mee doen. Waarom dan zakelijk niet?

Snelle acties betekenen snel resultaat

problemen oplossen Problemen oplossen doe je dus met de juiste mensen. Je weet wie je moet hebben als je tegen een bepaalde uitdaging aanloopt. Natuurlijk kun je daar weleens een misser mee maken. Genoemde dame heeft een slechte investering gedaan en is die nu nog aan het afbetalen. Kan gebeuren. Het risico van het ondernemersvak.

Blijven worstelen en watertrappelen is niet de oplossing. Zorg dat je specialisten om je heen hebt die je kunnen helpen met jouw administratie, marketing, verkoop, dienst, een arm om je heen slaan of schouder geven om bij uit te huilen, successen mee te vieren en te sparren of brainstormen over de toekomst van jouw bedrijf.

Als ik een technisch probleem heb, bel ik Richard. Als ik een vraag heb over mijn administratie, bel ik Sven, als ik wil brainstormen over de toekomst van mijn bedrijf dan bel ik Eva en als ik mijn successen wil vieren bel ik Vivian. Als ik beter wil worden in marketing en verkoop, bekijk ik video’s, lees boeken of huur een mentor in.

Leren “nee” zeggen

Als je mensen gaat inschakelen je te helpen bij het oplossen van problemen, moet je ook snel kunnen schakelen en inschatten wat wel en niet werkt. In het land der blinden is eenoog koning dus je kunt snel meegaan met iemand die jouw probleem op wil lossen.

Daarin moet je ook weten wat je wilt. Je mag ook “nee” zeggen tegen een oplossing die geboden wordt. Dat is niet arrogant of betweterig, maar heeft te maken met de kant die jij op wil. Je kunt voor duizenden euro’s een website laten bouwen wat wellicht jouw probleem oplost maar dat is niet noodzakelijkerwijs ook de beste investering.

Je door mensen laten helpen bij problemen oplossen betekent dus niet dat jij alles uit handen geeft. Je delegeert maar blijft zelf altijd verantwoordelijk. Soms vraag ik: “Kun jij dit binnen twee uur oplossen?”. Als het antwoord dan “ja” is, geef ik de opdracht, als het antwoord “nee” is ga ik heroverwegen.

Wie bel jij om te helpen bij het problemen oplossen?

Vorig bericht
Energiemanagement
Volgend bericht
Waarom time management onzin is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu