Vrouwen kiezen minder snel voor een carrière als ondernemer dan mannen, omdat zij risicovolle situaties het liefst uit de weg gaan en van nature minder competitief zijn ingesteld. Dat blijkt uit internationaal onderzoek dat de Duitse universiteit van Wuppertal deed in 2014.

Zo herken je de ware ondernemer

Vrouw mist ondernemerseigenschappenDe universiteit zoekt een verklaring voor de seksekloof die bestaat op het gebied van ondernemen. De onderzoekers hebben een aantal persoonlijkheidskenmerken verzameld die samen de zogenoemde Individual Entrepreneurial Aptitude (IEA) vormen. Oftewel: de individuele geschiktheid voor ondernemerschap.

IEA bestaat uit acht persoonlijkheidskenmerken. Naast de neiging tot het nemen van risico’s en competitiedrang spelen zelfverzekerdheid, innovatievermogen, optimisme, efficiëntie, proactiviteit en eigen verantwoordelijkheid een rol. Vooral de eerste twee eigenschappen zijn bepalend.

Uit het onderzoek blijkt dat zowel mannen als vrouwen die hoog scoren op de kenmerken vaker de voorkeur geven aan eigen baas zijn en eerder stappen zetten om een eigen bedrijf te beginnen.

Vrouwen scoren gemiddeld genomen op alle eigenschappen lager dan mannen, maar blijken vooral flink achter te blijven op het gebied van competitiviteit en de bereidheid risico’s te nemen. De verschillen in proactiviteit en eigen verantwoordelijkheid daarentegen zijn veel kleiner.

Vrouw mist ondernemerseigenschappen

Krachtige zakenvrouwenZo’n 8-16 procent van de seksekloof die er bestaat met betrekking tot de wens ondernemer te worden, oftewel latent ondernemerschap, zou volgens de onderzoekers te verklaren zijn met behulp van de IEA.

Voor ondernemerschap dat zich al gemanifesteerd heeft, zou de IEA zelfs 21 procent van de verschillen tussen mannen en vrouwen kunnen verklaren. De lagere scores van vrouwen zijn in alle 36 onderzochte landen terug te vinden.

Opmerkelijk is verder dat 23 procent van de vrouwelijke en 15 procent van de mannelijke zelfstandigen liever in loondienst zou zijn, als zij de keuze hadden.

[bron: www.deondernemer.nl]

De hondenbranche is dan toch echt een uitzondering ….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu