Herinnert jij je nog Project X uit 2013: een meisje nodigt – zonder het te weten – iedereen van Facebook uit op haar verjaardagsfeestje in Haren. Vervolgens komen er duizenden mensen op af die daar hun eigen ‘feestje’ gaan bouwen omdat de jarige in kwestie zich niet had gerealiseerd wat viraal betekentIn dit geval onbedoeld maar hoe mooi is het als je deze vorm van marketing bewust voor jouw honderneming in kunt zetten? Virale marketing is zeer krachtig!

Virale marketing, wat is het?

Volgens Wikipedia:

Virale marketing is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie. Het lijkt op mond-tot-mondreclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden.

virale marketingOfschoon ik niet geloof in ‘proberen’ maar vooral in ‘doen’ is de definitie wel duidelijk en dekt helemaal de lading. En het mooie ervan is dat het geen cent kost, dat je binnen korte tijd enorm veel mensen bereikt en dat het helemaal vanzelf gaat.

Het enige wat jij moet doen is op social media iets melden wat het verspreiden waard is. De rest gaat vanzelf. Mensen delen zich suf. Vooral zielige verhalen doen het goed. Mishandelde kinderen en honden scoren hoog als het gaat om viraliteit.

Ideaal voor de startende hondernemer

Het is nog altijd zo dat de meeste ondernemers in het eerste jaar van hun onderneming failliet gaan. Dit komt niet in de laatste plaats omdat er te veel geld uitgegeven wordt. Dat komt omdat veel startende hondernemers nog altijd kiezen voor de traditionele manier van marketing: het laten maken en verspreiden van een bedrijfsfolder en het plaatsen van een advertentie in een blad.

Zelfs de goedkoopste advertentie in een huis-aan-huis blad kost geld. Als je net gestart bent kun je vaak nog wel een deal maken als je een advertentie plaatst om dan tevens een redactioneel artikel te krijgen waarin je kunt laten weten dat je er bent.

Een veel gehoorde opmerking is dan ook nog altijd dat de kosten voor de baten gaan. Dat geldt zeker als het gaat om bedrijfsmiddelen zoals een auto, computer of wellicht een pand. Op het gebied van marketing is het onnodig om geld uit te geven als je gaat starten.

De kracht van een vind-ik-leuk op Facebook

virale marketingJe ziet ze steeds minder en dat komt omdat Facebook steeds meer paal en perk stelt aan ‘like-en-win-acties’ maar af en toe komen ze nog wel voorbij. Het lijkt aantrekkelijk maar is het dat ook?

In feit koop je vind-ik-leuks. Hoe groot is de kans dat dit ook daadwerkelijk iemand is die interesse in jouw product of dienst heeft? Behalve als deze te winnen valt? Bedenk dat een klant pas een klant is op het moment dat hij genegen is geld uit te geven in ruil voor wat jij te bieden hebt.

Heeft een vind-ik-leuk dan helemaal geen zin? Jawel, een like is heel erg nuttig. Vanwege het virale aspect, daar istie weer. Zodra jij een pagina op Facebook een vind-ik-leuk geeft wordt dat getoond op jouw tijdlijn waardoor al jouw vrienden dat zien.

De kans is groot dat vrienden op Facebook – net als in het echte leven – overeenkomsten hebben met jou als het gaat om zaken die ze leuk vinden. Deze vriend gaat wellicht op de pagina kijken die jij leuk vindt en geeft ook aan deze leuk te vinden. Dat schept weer een band: wij vinden samen dezelfde pagina leuk. En zie daar: het bericht gaat viraal.

Hoe pas je virale marketing toe?

virale marketingHetzelfde geldt voor Twitter en de re-tweet, het delen van berichten op LinkedIn, via Pinterest, Instagram en al die andere sociale netwerken.

De toepassing van virale marketing is haast oneindig groot. De kunst is om niet verzanden in uren achter de computer waarbij je snel afgeleid wordt door allerlei bijzaken.

De kunst is om deze vorm van marketing zo toe te passen dat hij past bij jou en jouw bedrijf en aantrekkelijk is voor jouw potentiële klanten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu