Tientallen aanvragen heb ik binnen gekregen voor een gratis brainstormsessie met mij. Iedereen is op een ander niveau in zijn onderneming. Het mooie is dat voor elk niveau een volgend niveau bestaat; er is geen plafond als het op groei aankomt.

De oldskool marketeer zal zeggen dat het niet representatief is maar ik zie wel duidelijk een rode draad door alle uitdagingen. Hieronder de top 5 uitdagingen van ondernemers in geheel willekeurige volgorde.

1. Zakelijker worden

Het verbaast mij niets dat dit een van de grootste uitdagingen is zeker als ondernemer in de hondenbranche. De meesten zijn immers begonnen omdat ze een grote liefde voor honden hebben. Daarbij komt nog eens het – gelukkig dalende – argument wat sterk heerst binnen onze branche dat geld verdienen met hond “not done” is.

Liefde voor honden is noodzakelijk om een kwalitatief goede honderneming neer te zetten. Dat is dus een vereist. Echter, zonder betalende klanten heb je geen bedrijf; dan heb je een hobby. Wil je vervolgens ook nog eens een (mooi) leven leiden dan heb je ook een behoorlijke winst nodig. Hiervoor is zakelijk inzicht noodzakelijk.

2. Anders doen dan anderen

uitdagingen  voor ondernemersSinds de komst van internet is onze wereld zowel kleiner als groter geworden. Kleiner omdat onze boodschappen binnen korte tijd enorm veel mensen bereiken en groter omdat het aantal aanbieders in onze markt steeds groter wordt.

Goed zijn is anno 2015 niet meer goed genoeg. Je moet excellent zijn. Grijze muizen gaan het niet overleven. De manier waarop jij jezelf kunt onderscheiden is legio. Te vaak kijken we naar externe factoren, doen mee met trends en hypes (Asian fusion, Hoopers) terwijl we juist meer naar binnen moeten kijken: jouw toegevoegde waarde zit in jezelf.

3. Mijn boodschap uitdragen

Oké dan heb je een KvK-inschrijving en ook de Belastingdienst ziet jou als bedrijf dus nu moeten er klanten komen. Waar haal je die vandaan en hoe benader je die? Een grote uitdaging voor elke (h)ondernemer. Een website, Facebook pagina en Twitter account is niet voldoende.

Tachtig procent van jouw tijd zou je in marketing moeten steken. De (h)ondernemer die nu vooral veel tijd stopt in het verbeteren van zijn product of dienst, gaat de strijd verliezen. Klanten hebben maar een vraag: kun jij mijn probleem oplossen? 

4. Assertiever worden

Ondernemers in de dienstverlening zijn haast per definitie ‘people pleasers‘. Een grote uitdaging is dan ook dat kleine drieletterige woord wat een enorm verschil in jouw business kan maken: NEE.

Zelfstandig ondernemer zijn zou meer vrijheid moeten betekenen. Er is immers geen baas die jou vertelt hoe laat je aan het werk moet, wat je moet doen en wanneer je vrij mag nemen. Helaas is de werkelijkheid voor veel ondernemers anders: de klant is de baas geworden. Weten wat je wilt, waarom je het wilt en wat je daarvoor bereid bent te doen, zijn cruciale vragen.

5. Efficienter met tijd omgaan

uitdagingen voor ondernemersNooit eerder in de geschiedenis van de mensheid was de afleiding zo groot. Overal waar je komt ben je automatisch online, we nemen onze telefoon mee naar de wc, leggen hem in het restaurant op tafel – want stel je voor dat je iets mist – en onderbreken een waardevol gesprek direct zodra we een sms of oproep krijgen.

Kortom, wij verspillen enorm veel tijd omdat we maar moeilijk kunnen omgaan met die afleidingen. Alle efficiency-trainingen en planningen ten spijt; efficienter met tijd omgaan zit tussen de oren. Het is mindset en niets anders. De kunst is om jezelf hierin te trainen en niet de schuld bij iets of iemand anders te leggen.

Top 5 uitdagingen voor ondernemers

Ondernemers zijn in beginsel gewoon mensen. Genoemde uitdagingen hebben dan ook allemaal te maken met de uitdagingen die jij als mens hebt. Alles wat wij doen is overtuiging-gestuurd. Om een uitdaging aan te pakken zul je dus jouw overtuiging moeten veranderen.

Zolang je blijft zeggen dat je niet zakelijk bent, blijf je altijd niet zakelijk. Zolang jij tegen jezelf blijft zeggen dat je het anders wilt doen dan anderen, onderneem je geen actie. Zolang jij je druk maakt om wat anderen van je vinden, kun jij nooit jezelf op nummer 1 plaatsen. Alles begint bij jou!

Heb jij uitdagingen die je nu eindelijk eens te lijf wilt gaan, vul dan het formulier in voor een gratis brainstomsessie met mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu