Omgaan met onzekerheden; verhoog je EQ

Onze hersenen zijn geprogrammeerd om zaken die simpel zijn, lastiger te maken. Zeker als het gaat om onzekerheden. Onzekerheden horen bij het leven en zeker bij het leven als hondernemer. Dat is tevens de grote aantrekkingskracht voor wie ervoor leeft. Hieronder 11 manieren om jezelf te trainen in het omgaan met onzekerheden. Dit vereist een hoge mate van emotionele intelligentie (EQ). 

Emotionele Intelligentie (EQ)

onzekerheden

Van nature reageren wij op onzekerheden met de nodige angst. We hebben de neiging om overdreven te reageren, onze emoties gaan van de eerste naar de vijfde versnelling. Succesvolle hondernemers kunnen afstand nemen van dergelijke situaties en ze rationeel bekijken. Dit vereist een hoge mate van EQ.

Om jouw EQ te verhogen is het belangrijk dat je goede solide beslissingen neemt als het gaat om onzekerheden die je tegenkomt zelfs als jouw brein ertegen vecht. Dat is puur een kwestie van overleven; een mechanisme wat in onze hersenen zit.

Er zijn strategieën die jou helpen om logisch na te gaan denken op het moment dat er onzekerheden op jouw pad komen zodat jij weloverwogen beslissingen kunt nemen op de momenten dat jouw emoties het overnemen. Uit onderzoek blijkt dat mensen met het hoogste EQ gemiddeld € 30.000 meer per jaar verdienen dan mensen met een laag EQ.

1. Cool it down

Ons interne systeem reageert op onzekerheden met angst en angst vermindert ons vermogen om goede beslissingen te nemen. Mensen die goed beslissingen kunnen nemen herkennen de angst op tijd en kunnen daarom betere beslissingen nemen waardoor ze controle over de situatie hebben.

Mensen met een hoog EQ weten dat het primitieve gedeelte van de hersenen het over gaat nemen (overlevingsmodus) en trainen zichzelf in het activeren van het logische gedeelte.

2. Blijf positief

Ja die heb je natuurlijk vaker gehoord maar toch werkt het zo. Positief denken verlaagt de angst (en het percentage Cortisol wat het lichaam aanmaakt). Alles waar je op focust, daar gaat jouw energie naartoe en waar jij op focust heb je helemaal zelf in de hand.

Dit is echt wel iets dat jij jezelf moet aanleren want hoe hoger jouw angst (en dus stressniveau) hoe moeilijker het is om je te concentreren op iets positiefs. Denk aan het kleinste positieve ding dat vandaag gebeurd is of wellicht gisteren.

3. Weten wat je weet en wat je niet weet

Mensen met een hoog EQ kunnen heel goed uitmaken wat ze wel en niet weten. Als de angst toeslaat ben je snel geneigd om alles wat met de onzekerheden te maken heeft, te zien als oncontroleerbaar. Wanneer je echter de zaak goed analyseert, kom je vaak tot de ontdekking dat er veel is dat je wel weet.

Bijvoorbeeld: je bereid je voor op een evenement waar je een stand hebt. Als nu een dag van te voren blijkt dat je niet de plek krijgt die je wilde of gereserveerd had, kan de angst toeslaan. Nu weet je niet waar je staat en of mensen je nog wel kunnen vinden. Allemaal onzekerheden. Wat je wel weet is dat je er staat en dat je sowieso bezoekers krijgt. Focus dus daarop.

4. Omarm het oncontroleerbare

We willen allemaal graag ‘in control’ zijn. Maar als alles controleerbaar is, wordt het leven ook ontzettend saai. Mensen met een hoog EQ omarmen juist de onzekerheden. Dat is wat het leven immers spannender maakt. Succesvolle mensen leven in de echte wereld en laten zich dus niet ontmoedigen door onzekerheden.

Deze mensen focussen op wat ze wel weten en kunnen controleren en accepteren dat niet alles totaal vastligt. Zij nemen beslissingen en actie ondanks dat omdat ze weten dat je wellicht fouten maken maar dat is altijd nog vele malen beter dan niets doen en de zaak op zijn beloop laten.

5. Focus op wat ertoe doet

Succesvolle mensen nemen enorm veel beslissingen, de hele dag door. Een gedeelte daarvan neemt altijd onzekerheden met zich mee. Je weet immers nooit van de voren of het werkt. Echter, sommige beslissingen doen er minder toe dan andere.

Zodra jij belangrijke beslissingen neemt, zorg je ervoor dat de factor ‘onzekerheid’ zo laag mogelijk is en dus focus je op minder risicovolle zaken. Als je met € 10.000 naar het casino gaat en alles op rood zet, neem je een enorm risico. Dat kan prima, als je nog een paar ton achter de hand hebt maar niet als dat alles is dat je hebt.

6. Zoek niet naar perfectie

Perfectie is killing voor elke onderneming. Emotioneel intelligente mensen weten dat er niet zoiets als perfectie bestaat om de simpele reden dat mensen niet onfeilbaar zijn en machines niet betrouwbaar. Als perfectie jouw doel is, kun je beter direct stoppen ondernemen.

Beter vandaag een goed plan uitvoeren dan streven naar een perfect plan wat zo maar twee jaar in de kast kan liggen. Zo heb ik klanten die al een jaar met hun website bezig zijn omdat ie nog niet af is terwijl ze in de tussentijd al heel veel hadden kunnen bereiken met een goede website.

7. Blijf niet hangen in problemen

Ook dit heeft weer helemaal met focus te maken. Als je blijft hangen in problemen die niet controleerbaar zijn (en dus onzekerheden veroorzaken) kom je nooit verder. Sterker nog, je komt alleen maar in een negatieve spiraal terecht.

Wanneer je focust op creativiteit en oplossingen, kom je vanzelf in een positieve emotionele flow terecht waardoor je niet meer te stoppen bent. Dus in plaats van je zorgen te maken over de zelfstandigenaftrek (wat een politieke beslissing is waar jij geen controle over hebt) besteed je jouw tijd liever in het verhogen van jouw omzet waardoor deze beslissing niet meer op jou van toepassing is.

8. Vertrouw op jouw intuïtie

onzekerheden Dit is een van de meest krachtige emoties die je kunt versterken. Waar onze verre voorouders beslissingen moesten nemen op leven en dood en dus heel erg op hun intuïtie moesten vertrouwen, zijn wij dat al helemaal verleerd. Analyseren van situaties om een goede beslissing te nemen, is prima en ook noodzakelijk maar vertrouwen op jouw intuïtie is nog veel belangrijker.

Als het niet goed voelt, is het dus niet goed. Althans niet voor jou en dus ook niet voor jouw bedrijf en jouw omgeving. Het negeren van jouw onderbuikgevoel kan zelfs tot een faillissement leiden (niet altijd direct maar soms indirect).

9. Plan voor onvoorziene omstandigheden

Je kunt vreselijk in de stress schieten bij een hoge BTW-aanslag maar dat is gewoon stom. Dit kun je namelijk van te voren weten en gewoon dat geld op tijd opzij zetten. In dit geval spreken we dus ook niet over onvoorziene omstandigheden hoewel er nog altijd ondernemers zijn die dat wel zo zien.

Voor zowel zekerheden als onzekerheden kun je een plan maken. Mensen die een hoge emotionele intelligentie hebben zijn dus niet zo bang voor onzekerheden en durven toe te geven dat ze soms ongelijk hebben en verkeerde beslissingen hebben genomen. Ze leren ervan om in de toekomst betere beslissingen te kunnen nemen.

10. Vraag niet: “Wat als”

De “Wat als” vraag kan je helemaal gek van angst en stress maken. Omstandigheden kunnen zich in duizend verschillen richtingen voordoen maar met een goed plan (gebaseerd op wat te doen bij onzekerheden) kun je direct weer de controle nemen. De “Wat als” vraag leid je alleen maar in de richting van wat je niet wilt, nodig hebt of moet doen.

En als alles misloopt, adem in en adem uit. Emotionele intelligentie kun je leren. Met behulp van mindfullness (concentreren op je ademhaling) of een stuk wandelen in de natuur kun je afstand nemen en jezelf opladen om zo rationeel mogelijk naar de uitdaging te kijken om daarna een zo goed mogelijke beslissing te nemen.

Vorig bericht
Wat te doen als je in een dip zit
Volgend bericht
4 Tips voor ondernemen naast een baan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu