Kruisbestuiving

Kennen jullie dat? De ene collega, die de ander niets gunt. Want oh stel je voor dat een ander je klanten weghaalt… Het kan ook anders! Graag deel ik met jullie mijn persoonlijke ervaringen.

Tijdens de workshop Succesvol Hondernemen van Monique Appels waar ik in de zomer van 2013 ben geweest, kwam het al naar voren. Delen is het nieuwe vermenigvuldigen!

In het afgelopen jaar ben ik daar meerdere malen in positieve zin tegenaan gelopen. Hieronder een paar voorbeelden.

Kennis delen

kruisbestuivingZo is er een collega in hondenland, die graag kennis deelt. En soms betaal ik daarvoor. Dat is ook heel normaal, maar regelmatig krijg ik gratis en voor niets mooie bonussen in de vorm van goede tips en wijze raad.

Nu had ik een URL vastgelegd, waarvan ik erachter kwam, dat deze collega daar nog veel meer uit zou gaan halen dan ik ooit zou doen. Dit omdat mijn ambitie (deels) elders ligt.

Resultaat? Ik heb deze URL weggegeven. Ja, je leest het goed daar heb ik geen geld voor gevraagd. En voor de toekomst worden er door ons samen weer andere mooie plannen gesmeed. Hoe die uit gaan pakken? De tijd zal het leren…

Uitnodiging

Een andere collega met een hondenschool nodigde mij uit om voor de leerlingen die dat wilden een Tellington TTouch workshop te geven. Deelnemers en locatie had ik dus geen omkijken naar.

Resultaat? De hondenschool kon zonder grote inspanning iets extra doen voor de leerlingen. En ik had een succesvolle workshop met enthousiaste deelnemers en er zijn ideeën voor nieuwe samenwerkingen en workshops.

Collega’s of concurrenten?

Kruisbestuiving Een laatste voorbeeld… Een Tellington TTouch collega. Dus ja iemand met dezelfde doelgroep als ikzelf heb. En ik heb die collega tips gegeven over een opleiding, die misschien wel een heel mooie uitbreiding is op de daar al aanwezige kennis.

Wat haal ik daar zelf uit? Misschien nu niet veel maar het zou wel weer bij kunnen dragen aan het op de kaart zetten van Tellington TTouch in Nederland. Of wie weet hoe er voor de toekomst een samenwerking ontstaat.

Resultaat? Wat mij betreft een win win situatie.

Hoe zit dat bij jouw bedrijf?

En wat als jouw trimsalon vlakbij die van je collega is gevestigd. Is dat dan je concurrent? Dat is echt niet nodig. Kijk naar elkaars sterke en zwakke punten, verwijs naar elkaar door, stem je openingstijden op elkaar af of organiseer samen acties. En ditzelfde geldt natuurlijk ook voor hondenscholen, hondenuitlaatservices en noem maar op…

Kruisbestuiving…

Ik ben er blij mee! En jij?

Vorig bericht
Hoe ga jij om met vragen buiten je eigen vakgebied?
Volgend bericht
Het concept van totaalbeleving: 5 tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu