Ik ben geen fan van koken, maar wel van de Engelstalige varianten van MasterchefDe koks die je daarin aan het werk ziet, worden gedurende de serie Bekende ‘Engelstaligen’. Wereldwijd, want er zijn er een paar die ik ook op straat zou herkennen.

Ze hebben alles opgegeven voor hun passie. Banen zijn opgezegd, opleidingen afgebroken, kinderen ondergebracht bij familie. Alles moet wijken voor hun passie – en de kans om de Masterchef van dat jaar te worden, natuurlijk. 

Hobby of bedrijf

hobby of bedrijfZe zijn goed in wat ze doen, want tegen de tijd dat ze op tv komen, hebben ze al honderden andere koks achter zich gelaten. Andere hobbykoks.  Ze zijn bekend, ze zijn razend goed, maar ze verdienen geen cent aan wat ze doen. Sterker nog: het kost ze geld. En dat is het kenmerk van een hobby.

Het allerbelangrijkste product van een bedrijf is geld. Dat wat je bedrijf maakt, is geld. Waarmee je dat geld maakt en hoe, dat is je passie.

Hoe maakt je bedrijf geld?

Dit is op het eerste oog een wijdopen deur: door het maken van een zo hoog mogelijke omzet. Dus door zoveel mogelijk klanten te vinden en aan die klanten zoveel mogelijk te verkopen. Het is een open deur, maar geen makkelijke om doorheen te gaan. Vandaar dat er veel partijen zijn die je graag willen leren hoe je dat doet. Er zijn zelfs systemen voor ontwikkeld, die een hele eigen naam hebben.

hobby of bedrijfEen minder voor de hand liggend antwoord op dezelfde vraag is: door je kosten zo laag mogelijk te houden. In combinatie met een zo hoog mogelijke omzet, natuurlijk. 

Stel je eens voor dat je een emmer-met-gaten (je bedrijfsresultaat) moet vullen met water (je omzet). Met een grote waterstraal gaat dat beter dan met een miezerstraaltje, maar dat doet niets af aan het volgende:

  • Je werk is nooit klaar, je moet er water bij blijven gooien. Als je ‘m al vol krijgt tenminste.
  • En als dat lukt, heb je er meer water voor nodig gehad dan als je een emmer had gebruikt die niet lek is.

Kostenbeheersing is blijkbaar een minder ‘sexy’ onderwerp, want de aanbieders die je hier meer over vertellen, moet je met een lampje zoeken. Maar wat blijkt: de Hondenuniversiteit heeft iemand gevonden. Namelijk mij. 

Tijdens de workshop ‘Bewust Ondernemen’ vertel ik je hoe jouw emmer niet meer hoeft te lekken dan strikt noodzakelijk. En omdat een goeie omzet stevig bijdraagt aan maximaal succes, vertelt Monique je hoe jij je omzet en je aantal klanten kunt vergroten.

Mooie deal, dus schrijf je gelijk in!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu