Wat accepteer je wel en wat accepteer je niet? Grenzen stellen is noodzakelijk voor jouw eigen gezondheid. Dat geldt in jouw privéleven maar ook zakelijk. Regelmatig krijg ik vragen over hoe om te gaan met lastige klanten of uitingen van teleurstelling. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat het voor jouw klant niet duidelijk is wat ze van jou mogen verwachten en dat jij jouw voorwaarden niet duidelijk gecommuniceerd hebt. Alles wat jou wordt aangedaan, heb je zelf toegelaten. Grenzen stellen, hoe doe je dat? 

Weet wat je wilt en vooral wat je niet wilt

De eerste stap in een harmonieuze relatie is weten wat je accepteert en wat niet. Wat zijn jouw normen? Je kunt dit vergelijken met algemene voorwaarden (hoelang van te voren kan een klant afbellen bijvoorbeeld) maar dan gaat het om jou als persoon. Jij bent immers waar klanten zaken mee doen. Mensen doen zaken met mensen en daar horen ook bepaalde omgangsvormen bij.

De omgangsvormen die bepaal jij. Niet de maatschappij, niet de cultuur, niet jouw klant maar jij. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat jij je niet aan kunt of wilt passen aan jouw klant maar het heeft wel te maken met jouw grenzen. Grenzen stellen is wat jij toelaatbaar vindt en dat is noodzakelijk om in harmonie te werken en te leven. Wat jij wel of niet toestaat heeft niets met jouw klant te maken maar met jou.

Wat bedoel ik met die laatste zin? Het maakt niet uit hoeveel geld jouw klant in het laadje brengt. We zijn geneigd om goed betalende klanten meer aandacht te geven dan klanten die (nog) niet zoveel bij ons hebben uitgegeven. Wij zijn ook geneigd om van die klanten meer te slikken dan van andere. Herken je dat? Zo ja, dan wordt het tijd dat jij jouw normen vaststelt.

Grenzen stellen: toon leiderschap

grenzen stellenZodra jij jouw grenzen hebt gesteld, is het zaak deze op een goede manier te communiceren naar jouw relatie. Dit gebeurt te weinig. Het probleem daarvan is dat als iemand over jouw grens gaat, je de neiging hebt boos te worden en dit op een niet-constructieve manier te communiceren. Dat wil niet zeggen dat je alles van te voren op tafel hoeft te leggen maar wel de eerste keer dat het zich voordoet.

Zo heb ik ooit in een privérelatie drie vragen op tafel gelegd voordat wij gingen samenwonen. De vragen waren:

  1. Heb jij op dit moment financiële schulden en zo ja, om hoeveel geld gaat het?
  2. Ben jij weleens vreemd gegaan?
  3. Ben jij liever comfortabel of hou je meer van uitdagingen?

De antwoorden waren geen spelbreker overigens; er is immers geen goed of fout. Er werd door mij ook geen ultimatum gesteld maar elk antwoord geeft wel een inzicht wat voor mij belangrijk is. Als op vraag 2. “ja” wordt geantwoord is het nog steeds aan jou of jij dit accepteert of niet. Resultaten uit het verleden geven immers geen garantie voor de toekomst. 

Wanneer jouw klant voor jou onacceptabel gedrag laat zien is het zaak direct te communiceren dat hij over jouw grens is gegaan. Dat wil niet zeggen dat je geen zaken meer doet maar je geeft wel jouw norm aan. Je toont hiermee leiderschap. Je hoeft jouw normen helemaal niet te verdedigen en vooral hierover niet in discussie gaan.

Heb jij soms of regelmatig het gevoel dat jouw grenzen overschreden worden? Deel ze gerust, wellicht kan ik je helpen hiermee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu