“My name is Jordan Belfort”, zo begint de beste film die ik de laatste vijf jaar gezien heb: The Wolf of Wallstreet. Fascinerend om te zien hoe iemand zonder enige moraliteit zijn eigen zakken, en die van zijn medewerkers, vult en er vervolgens een absurde en in mijn ogen een schandalige levensstijl op nahoudt. En dat alles op een briljante wijze vertolkt door Leonardo di Caprio, op zich al een feest om naar te kijken!

“Sell me this pen”

Ik raakte geïntrigeerd door deze man, Jordan Belfort, want los van zijn ethiek is het wel een geweldige verkoper. Hij was (en is weer) succesvol en ik bestudeer graag succesvolle mensen. Wat doen zij wat anderen niet doen?

Een van de mooiste scenes uit de film is de demonstratie die een van zijn sollicitante geeft over het verkopen van een pen. Zie hier de video:

Op het einde van de film zie je hoe Jordan Belfort seminars geeft over verkopen waarbij elke deelnemer eerst gaat uitleggen wat de specificaties van de pen zijn in plaats van wat het voor jou betekent een pen te hebben.

De succesformule van Jordan Belfort

Jordan BelfortJordan Belfort schreef zijn boek ‘The Wolf of Wallstreet’ over zijn periode op Wallstreet. Naar eigen zeggen is er niets overdreven, zijn leven was echt zoals hij het beschreef.

Wanneer je meer van Jordan Belfort gaat lezen en vooral zien, dan valt op dat hij graag praat en vooral over zichzelf. Hij wordt aan alle kanten geroemd om zijn eerlijkheid; hij had het immers niet op hoeven schrijven want het verhaal maakt hem als persoon niet erg geliefd.

Voor Jordan Belfort maakt dat niet uit. Een van zijn belangrijkste motivatoren in zijn leven is belangrijk gevonden worden (the need for significance, volgens de ‘six human needs’ van Anthony Robbins); het is erger als ze niet over je praten dan wanneer ze slecht over je praten.

Wanneer je goed luistert (hij praat namelijk snel en onsamenhangend) en je niet laat leiden door emotie omtrent zijn ooit gekozen levensstijl, kun je veel leren van Jordan Belfort. Zijn succesformule bestaat uit vier of eigenlijk vijf belangrijke peilers.

Visie

Het hebben van een visie is het verschil tussen een gemiddeld persoon en een succesvol persoon. De meeste mensen hebben niet eens doelen in hun leven, laat staan een visie. De grootste visionaires op deze aarde maken/maakten echt een verschil, denk aan Mahatma Ghandi en Nelson Mandela.

Emotie

Emotie maakt het verschil. Dat maakt dat jij je de ene dag allendig voelt en de andere dag sterk. Er is wezenlijk niets veranderd in jouw leven alleen maar jouw emotionele staat. Wanneer je begrijpt dat jij de enige bent die deze staat kan veranderen, kun je er dus voor kiezen.

Overtuigingen

Overtuigingen (en dan vooral die jou ergens van weerhouden, de zelfsabotage) zijn enorm krachtig. Dat is de reden waarom je tegen jezelf zegt dat het toch nooit gaat lukken. Alles gebaseerd op jouw ervaringen en conditioneringen. Het feit dat je nog nooit geskied hebt wil niet zeggen dat je het niet kunt. Het feit dat je ooit teleurgesteld bent in de liefde wil niet zeggen dat je nooit liefde zult vinden. “It’s the bullshit you tell yourself.”

Strategie

Zonder een goede strategie ga je nooit komen waar je wilt zijn. Dit is wellicht nog de moeilijkste van allemaal. Want als je het juiste doet op het verkeerde moment, voel je pijn. Als je het verkeerde doet op het goede moment, voel je ook pijn. Actie nemen, evalueren en bijstellen is daarom belangrijk.

Levensstandaard

Volgens Jordan Belfort de lijm die alle vorige vier bij elkaar houdt: voor welke levensstandaard kies je. Ben je tevreden als je al je rekeningen kan betalen, of misschien een paar. Of wil je alle rekeningen van iedereen betalen. In deze economische tijd is ‘gemiddeld’ zijn niet meer genoeg. Je kunt niet bouwen op een goed pensioen en hopen dat de overheid je helpt.

Bekijk hier de video van het hele interview, het is de moeite waard:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu