Wist je dat een goudvis zich 9 seconden kan concentreren? Daarna gaat iets anders doen. In 2000 was de concentratieboog van mensen nog 12 seconden volgens een onderzoek van Time Magazine. Afgelopen jaar was dit al gedaald naar 8. Na 8 seconden focus zijn we afgeleid. Wij hebben dus een focus die lager ligt dan van een goudvis en je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te kunnen voorspellen dat dit alleen maar minder wordt met de jaren. Wat doe jij met dit gegeven? 

Multi-tasken

Ik vind het ongelooflijk. Dit blog schrijf ik met een uitermate focus en ben met niets anders bezig. Denk ik. Echter, ik merk nu hoe vaak ik toch om me heen kijk, opsta om koffie te pakken, een slok water drink, de kat aai of de kachel hoger zet. Ik krab op mijn hoofd omdat ik jeuk heb, zie een mus op het terras en vraag me af wat hij denkt.

Gisteravond heb ik even tv gekeken (wat ik weinig doe) en binnen no time – vermoedelijk 8 seconden – zit ik alweer op mijn telefoon te appen met dezen en genen. Ik zit zelfs naar een video te luisteren terwijl de tv aanstaat. Bizar. Overigens misschien voor jou herkenbaar; ik ken mensen bij wie de tv gewoon standaard de hele dag aanstaat. Bij mij niet. Hij staat aan als ik iets wil kijken om dan vervolgens eigenlijk niet te kijken.

8 seconden focusIs het niet grappig dat we met die 8 seconden focus ook nog verwachten te kunnen multi-tasken? Nee, dat werkt niet. In mijn optiek kunnen we helemaal niet multi-tasken en dat blijkt ook wel. Zodra je focust op het versturen van een bericht kun je niet focussen op Geer & Goor. Onmogelijk. Je doet beiden half of minder dan dat. Ik merk het direct als ik aan de telefoon zit met iemand die ondertussen iets anders aan het doen is. Jij ook, dat weet ik zeker.

Wat te doen met 8 seconden focus

Nu je dit weet en ook kunt voorspellen dat onze concentratieboog de komende jaren alleen maar kleiner wordt, is het belangrijk hier rekening mee te houden in jouw business. Je moet dus sneller reageren, alerter zijn, mensen hun aandacht langer vasthouden of voortaan video’s maken van 8 seconden.

8 seconden focusIk ben ervan overtuigd dat mede om deze reden Snapchat heel groot gaat worden. De groei in Europa valt nu nogal tegen maar in de Verenigde Staten kun je als ondernemer Snapchat niet meer negeren. Snapchat bootst de echte conversatie na. Zodra je iets gezegd hebt, is het weg. Je kunt het niet meer terughalen. Momenteel ben ik aan het onderzoeken hoe ik dit zakelijk in kan zetten.

Ik daag je uit te gaan experimenteren met 8 seconden focus. Het is niet voor niets dat je steeds meer afbeeldingen met quotes voorbij ziet komen. Dat is geen hype maar een tendens. Hoe ga jij om met een veranderende markt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu