De gewoonten die bepalen welke acties je neemt, de emoties die je daarbij ervaart en de verslavingen die je hebt op dagelijkse basis komen direct tot stand als gevolg van het Pijn en Plezier Principe. Wat zoveel betekent dat jouw gedrag je helpt bij het voorkomen van pijn of het ervaren van plezier. Het lijkt op het eerste oog simpel maar er zit wel iets meer achter. Begrip van het Pijn en Plezier Principe kan jou helpen om verschillende vragen voor jezelf te beantwoorden. Een van de belangrijkste is: waarom stel ik taken uit

De 4 categorieën van gedrag

Om het Pijn en Plezier Principe goed te begrijpen is het noodzakelijk de 4 categorieën van gedrag te kennen en te herkennen. Deze categorieën hebben te maken (korte en lange termijn) pijn en (korte en lange termijn) plezier.

Categorie 1

Categorie 1 gedrag wordt gekenmerkt door zowel korte als lange termijn plezier. Dit gedrag

  • voelt goed
  • is goed voor je
  • is goed voor anderen
  • dient een groter doel

pijn en plezier principeVoorbeeld: zelfopoffering en liefde geven aan een ander persoon

Dit gedrag veroorzaakt geen pijn. In plaats daarvan word je op korte en lange termijn beloond voor jouw gedrag. Het mag duidelijk zijn dat je liefst 100 procent van jouw tijd in deze categorie doorbrengt maar helaas werkt het leven niet zo. 

Categorie 2

Categorie 2 kenmerkt zich door korte termijn pijn dat nodig is om lange termijn plezier te ervaren. Dit gedrag

  • voelt niet zo goed
  • is goed voor je
  • is goed voor anderen
  • dient een groter doel

pijn en plezier principeVoorbeeld: hard werken aan een project of fysiek trainen het oog op de langetermijnbeloning

Iedereen die ooit gestopt is met roken of een dieet gevolgd heeft weet hoe het werkt. Jouw succes en dus het wel of niet krijgen van plezier op lange termijn heeft alles met motivatie te maken. Categorie 3 gedrag ligt op de loer, je weet immers nog steeds hoe lekker die sigaret was of dat broodje hamburger.

Categorie 3

Categorie 3 kenmerkt zich door kort termijn plezier met het gevolg van lange termijn pijn. Dit gedrag

  • voelt goed
  • is niet goed voor je
  • is niet goed voor anderen
  • dient geen groter doel

Voorbeelden: overeten, drankmisbruik, overmatig televisie kijken en zaken uitstellen

We herkennen dit allemaal in meer of mindere mate en weten wat de consequenties zijn. Waarom worden we dronken terwijl we weten dat we ons de volgende dag afschuwelijk voelen? De behoefte aan ‘instant gratification‘ (weet geen goede Nederlandse vertaling) is feitelijk onze behoefte aan hebzucht. Ik wil het en ik wil het nu. Denk aan die auto die je kocht maar eigenlijk niet kon betalen en waarvoor je nu maanden of wellicht jaren in de schulden zit.

Categorie 4

Categorie 4 kenmerkt zich door zowel korte als lange termijn pijn. Dit gedrag

  • voelt niet goed
  • is niet goed voor je
  • is niet goed voor anderen
  • dient geen groter goed

pijn en plezier principeVoorbeelden: emoties van stress, zorgen en woede

Je kunt je afvragen waarom zou je kiezen voor dit gedrag wat je alleen maar pijn oplevert. En niet alleen jezelf maar ook anderen om je heen. Is het logisch? Nee, natuurlijk niet en toch kiezen we ervoor ofschoon we graag willen geloven dat het geen keuze is, dat we er niets aan kunnen doen. De onmacht die we voelen heeft te maken met het feit dat onze menselijke behoeften niet (of niet genoeg) vervuld worden.

Het Pijn en Plezier Principe

Inzicht in deze 4 categorieën van gedrag kunnen je helpen bewust keuzes te maken. Veel van ons gedrag is onbewust en dat moet ook. Je kunt niet bij alles constant jezelf afvragen wat het nut ervan is. Echter, hoe meer inzicht je hierin krijgt hoe beter je kunt omgaan met het Pijn en Plezier principe.

In de meest optimale situatie streef je altijd naar gedrag wat in categorie 1 of 2 valt. Dit is namelijk gedrag dat leidt tot plezier op lange termijn. Hoe groter jouw doelen en hoe meer waarde je daaraan hecht, hoe makkelijker het is om de pijn op korte termijn te weerstaan.

Aan de andere kant is het belangrijk de valkuilen van categorie 3 (korte-termijn-plezier met lange-termijn-pijn) te kennen en je bewust te zijn van de eventuele gevolgen (categorie 4) die gekenmerkt worden door onbewuste emotionele reacties of gedrag. Deze kun je nu herkennen en erkennen dat ze niet goed voor je zijn.

Vorig bericht
15 Blogtips of stiekem toch 16
Volgend bericht
Naamsbekendheid vergroten met LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu