Dit is niet het eerste blog dat ik aan het principe van verkopen wijd. Waarom dan nu nog een keer? Omdat ik vind dat het nodig is en omdat ik er gisteravond wederom van doordrongen ben. Ik was op een informatieavond van een internationaal bedrijf wat verkoopt door middel van netwerkmarketing. Het enige dat je hoeft te doen is andere mensen enthousiast vertellen over jouw ervaringen met het product en dan komen de bestellingen vanzelf binnen. Klinkt ideaal toch? Helaas werkt het niet zo: zonder verkoop geen klant.

Netwerkmarketing

Netwerkmarketing – ook wel Multi Level Marketing genoemd – is een concept waarbij jij niet alleen geld verdient aan de verkoop van een product maar ook aan de mensen die jij aan jou bindt die ook weer dat product verkopen. Wanneer je gaat zoeken op internet naar dit concept kom je veel succesverhalen tegen maar eigenlijk nog meer teleurstellingen en er zijn zelfs hele websites die beweren dat het oplichterij is.

zonder verkoop geen klantIedereen mag uiteraard zijn eigen mening hebben maar feit is dat het een legaal concept is wat niets met oplichterij te maken heeft. De teleurstelling kan ik me heel goed voorstellen. Dat heeft niets met het concept te maken maar wel met de worst die voorgehouden wordt. Zoals ik letterlijk hoorde zeggen: “Je hoeft alleen maar anderen enthousiast te vertellen over het product”. Nee, je moet verkopen want zonder verkoop geen klant.

Marketing is geen verkoop


Het is jammer dat deze termijnen steeds vaker door elkaar worden gebruikt. Marketing is promotie, een manier om jezelf en jouw product of dienst bekend te maken. Dat kan met een website, door het geven van een demonstratie (die ook fout kan gaan, zie video), via social media of een foldertje in de bus.

Het kan zijn dat als gevolg daarvan mensen (potentiële klanten) contact met je op gaan nemen. Het contactmoment is het verkoopmoment. Als iemand op jouw website komt en jou een e-mail stuurt met de vraag: “Wat kost een trimbeurt bij jou” en je geeft antwoord, dan heb je nog niets verkocht. Verkopen begint dan pas. Iedereen die contact met jou opneemt is een potentiële klant. Zonder interesse in jouw product of dienst is dat immers onnodig, toch?

De manier waarop je de vragen van jouw potentiële klant beantwoord, de persoonlijke interesse die je toont (vragen aan de klant wat hij wil, waar hij naar op zoek is en hoe je hem kunt helpen) bepaalt of jouw klant bij je koopt. Als de hond helemaal onder de klitten zit, kun jij de pijn wegnemen door de hond te trimmen wat weer leidt tot plezier bij de klant en de hond. Dat is wat je doet. Ongeacht welk product of welke dienst je aanbiedt. Je haalt pijn weg (lost een probleem op) of geeft plezier; het pijn-plezier-principe.

Zonder verkoop geen klant

Dus, zonder verkoop geen klant. Het handjevol uitzonderingen dat koopt louter en alleen omdat jij enthousiast bent over jouw product is klein en zal nooit genoeg inkomen genereren. De klant moet nog altijd “Ja” zeggen wat vervolgens moet leiden tot een actie en dat is de betaling. Dan pas spreek je van een verkoop en dus van een klant.

Maak niet de fout om te denken dat het allemaal aan komt waaien. Als jij jouw klant een proefpakketje vers vlees of hondenbrokjes meegeeft, is dat marketing. Je hebt nog niets verkocht. Een proefritje in een Porsche geeft geen enkele garantie dat je daarna ook tot aanschaf overgaat.

De reden waarom de meeste ondernemers het niet redden is omdat ze niet kunnen verkopen. Zonder verkoop geen klanten zonder klanten geen onderneming! Laat je niet gek maken door te denken dat het verspreiden van een folder of het neerleggen van visitekaartjes jouw klanten oplevert.

Lees hier nog een kort en duidelijk artikel over het verschil tussen marketing en sales >>>

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu