Social proof, wat is het en hoe werkt het?

Social proof is een heel krachtig middel dat je in kunt zetten om jouw naamsbekendheid te verhogen en jouw business te laten groeien. Social proof is de bevestiging die mensen nodig hebben van anderen om tot beslissingen te komen. Denk aan de cliché witgoedverkoper die bij elk product roept: “Ik heb hem zelf thuis ook” of een term die door zoekmachines van bijvoorbeeld webwinkels gebruikt wordt: “Anderen vonden dit product ook leuk”. 

De Facebook Page Plugin

social proofFacebook weet als geen ander hoe social proof werkt. Zij hebben deze vorm van neuromarketing niet uitgevonden maar zeer zeker wel verbeterd. Het hele concept van de like knop is hierop gebaseerd. Jij ziet dat een van jouw vrienden iets leuk vindt en dus ga jij ook kijken.

Wanneer jij een Facebook bedrijfspagina hebt en een aanzienlijk aantal likes, is het aan te raden de Facebook Page Plugin op jouw website te plaatsen. De Facebook Page Plugin laat niet alleen het aantal likes zien maar ook nog eens wie van jouw vrienden deze pagina ook leuk vinden. Een dynamische knop dus die er voor iedereen anders uitziet. Social proof ten voeten uit.

De auteur

social proofAls jij een (e-)book geschreven hebt, dan ben je auteur. Auteur zijn geeft een status en is dus een social proof middel. Bedrijven die e-mail marketing bedrijven (dus een mailing lijst hebben die ze aanschrijven) geven voor het achterlaten van jouw naam en e-mailadres iets terug. Dit kan van alles zijn maar is in veel gevallen een document.

Een document (veelal in pdf-form) van meer dan twintig pagina’s kun je best een e-book noemen. Dat geeft het geheel al meer gewicht en omdat jij het geschreven bent, ben je dus auteur. Het hebben van een Facebook Page Plugin met een aanzienlijk aantal likes en het zijn van auteur is een sterke social proof combinatie.

Het testimonial

Een van de krachtigste vormen van social proof is ongetwijfel het testimonial. Het testimonial is een geschreven of gesproken positieve klantenervaring. Het mag duidelijk zijn dat dit een enorme boost voor jouw business kan betekenen met name als het gaat om iemand van enig ‘aanzien’.

Heb jij bijvoorbeeld een hondenuitlaatservice of trimsalon met een BN’er als klant, dan is het een geweldige manier van reclame maken. Wees niet bang ernaar te vragen want een klant die tevreden is zal dat zeker willen vertellen. Zo sprak ik een paar jaar geleden Patty Brard die enorm tevreden was over haar hondentrimsalon en ik weet zeker dat ze dat ook publiekelijk zou maken als haar dat gevraagd wordt. Wij trainden bij dezelfde personal trainer en zij heeft heel veel reclame voor hem gemaakt. Ongevraagd omdat zij begrijpt hoe social proof werkt.

Zelf heb ik meerdere testimonials gemaakt voor bedrijven waar ik tevreden over ben. Ik kies dan voor video omdat dit nog krachtiger is dan gesproken woord. Zie hieronder mijn testimonial voor Hondenschool De Laar.

Laat social proof voor jouw honderneming werken

De hierboven genoemde voorbeelden zijn slechts een kleine greep uit de vele mogelijkheden van social proof. Hoe interessanter de artikelen, video’s en andere publicaties van jou worden, hoe groter jouw social proof. Een aardige tool om dit te testen is Klout.

Hoe social proof ben jij?

Vorig bericht
Facebook en Twitter koppelen
Volgend bericht
Feedback van klanten, wat doe je ermee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu