Personal branding. Ik weet er eigenlijk niet zo’n goed Nederlands woord voor. Een letterlijke vertaling – persoonlijk merk – vind ik niet erg krachtig klinken dus ik hou het op de Engelse term. Personal branding betekent zoveel als jezelf als merk in de markt zetten. Denk aan Heineken, Philips en Albert Heijn. Mooie voorbeelden van persoonsnamen die een merk zijn geworden. Waarom zou je het willen en hoe doe je dat? 

Personal branding: waarom zou je het willen?

personal brandingSpecialisten kiezen vaak voor personal branding. Monique Bladder, Fabian Boot fotografie en Heleen Verkerk zijn daar voorbeelden van. Hoe specialistischer je bent, hoe meer baat je hebt bij personal branding omdat jouw naam direct gekoppeld wordt aan jouw expertise. Je gebruikt jouw persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen.

Als Nederlanders staan wij niet echt bekend om het feit dat we te koop lopen met onszelf. Wil je aan personal branding gaan doen, dan zul je jij je daar los van moeten maken. Wat jij wilt is dat mensen aan jou denken als zij een specifiek probleem op willen lossen. ‘Voor het beste webdesign ga je naar Heleen Verkerk‘.

Wanneer jij echt iets aparts te bieden hebt (je durft dus anders te zijn dan anderen), betrouwbaar bent (je doet waar je voor staat en daar lever je constante kwaliteit in) en al jouw activiteiten zijn in overeenstemming met elkaar (je gaat als hondentrimmer niet ook ineens honden uitlaten), dan is personal branding een prachtig marketingmiddel.

Personal branding: hoe doe je dat?

personal brandingAllereerst moet je jouw eigen kwaliteiten en doelstelling duidelijk hebben. Dat wil zeggen dat je moet brainstormen en soms moet je diep graven bij jezelf. Dat betekent ook dat jij je op sommige momenten ongemakkelijk kan gaan voelen, een beetje oncomfortabel. Maar dat is nodig om tot de kern te komen van wie je bent en wat je wil uitstralen.

De volgende stap is keuzes maken: wat doe je wel en wat niet. Waar besteed je tijd aan (en vooral aan wie) en waar niet. Zolang je dat nog niet weet (omdat je zoveel dingen leuk vindt en steeds weer iets anders wilt) kun je nooit een stabiel en betrouwbaar merk opbouwen; je bent immers zelf niet stabiel en betrouwbaar dus de buitenwereld kan jou ook nooit als zodanig zien.

Zodra jij dat helder hebt, zijn al jouw marketinguitingen daarop gericht. Mijn persoonlijke missie:

Ik wil dat elke (aspirant-)hondernemer weet wie Monique Appels is en dat ik jou kan helpen met het opzetten en uitbouwen van jouw honderneming.

Om dat doel te bereiken, beantwoord ik elke e-mail, elke tweet en elk Facebook-bericht persoonlijk. Om dat te kunnen realiseren besteed ik gemiddeld vier uur per dag aan social media. Daarnaast spreek ik gemiddeld zes uur per dag (telefonisch of afspraak) met hondernemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu