Soms komen er marketinguitingen voorbij waarbij ik denk: “Oeps, marketingmisser”. Het overkomt de beste weleens natuurlijk maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Vooral als je in wilt spelen op de actualiteit of als jouw boodschap tijdgevoelig is, moet je extra opmerkzaam zijn. In dit blog geef ik de twee voorbeelden die ik tegenkwam. 

De vakantietijd is weer aangebroken

Als klant van Simpel ontvang ik op 17 augustus 2016 een e-mail die start met de volgende zin: “De vakantietijd is weer aangebroken …”. Voor mijn gevoel is de vakantie al een tijdje geleden gestart maar ik weet ook dat er regioverschillen zijn.

Omdat ik zelf geen kinderen heb, ken ik dat schema niet dus ben toch even gaan checken. En wat blijkt … de vakantie is allang aangebroken. Sterker nog, voor sommigen is ie alweer bijna voorbij. Toch een gevalletje van ‘oeps, marketingmisser’.

marketingmisser simpel

Kijk je op tegen de BTW-aangifte?

marketingmisser zoekmijnboekhouderGoede titel voor een advertentie. Absoluut. Het is altijd goed om jouw marketingboodschap te starten met een vraag. Onze hersenen werken zo dat wij een vraag altijd beantwoorden. En een BTW-aangfite is iets waar heel wat zelfstandigen tegenop zien (wat iets ander is dan ergens tegenop kijken; maar nu doe ik flauw). Tot zo ver gaat het goed dus.

Maar als ik doorlees bemerk ik dat dit gaat over de BTW-aangifte over het tweede kwartaal. Deze moet, zo luidt de advertentie voor 1 juli ingediend zijn. Ik lees deze advertentie op 17 augustus. Oeps, marketingmisser. De Zoekmijnboekhouder.nl is vergeten de looptijd in zijn Facebook-advertentie aan te geven.

Marketingmisser, wat maakt het uit?

Het zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de dienst of het product wat aangeboden wordt. In dat opzicht diskwalificeert een bedrijf zich niet onmiddellijk. Zo mocht Bill Clinton van de Amerikanen gewoon president blijven na zijn buitenechtelijke affaire. Dat zei immers niets over zijn competentie als president.

Echter, een tikkeltje slordig is het wel. Zeker als het om openbare uitingen gaat. Ik stuurde ook eens bevestigingen over een workshop die al geweest was maar dat gaat dan om een kleine groep mensen. Bovenstaande advertentie kwam ik eerder tegen, toen klopte de data nog wel. Of het gevolgen heeft voor de business? Wie zal het zeggen.

De moraal van dit verhaal? Marketing is niet alleen het bedenken van leuke acties, het maken van advertenties of het schrijven van een e-mail. Het is een serieus onderdeel van jouw onderneming en verdient het om met precisie behandeld te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu