Onlangs zag ik een advertentie voorbijkomen van een hondenuitlaatservice in een niet nader te noemen gemeente. De slogan luidde: “De goedkoopste hondenuitlaatservice van …”. Ik heb het niet gecontroleerd en vraag me ook werkelijk af of iemand dat zou doen. En als een klant al die moeite neemt, kiest die klant dan voor de goedkoopste? Ik heb daar zo mijn twijfels over …

Een fatsoenlijke prijs voor een uitstekende dienst

Iedereen die mijn workshop ‘Word Ook Een Succesvolle Hondernemer’ – WOESH voor intimi – heeft gevolgd weet wat mijn mening hierover is. Ik kan daar kort en krachtig over zijn: elke (h)ondernemer die zichzelf serieus neemt stunt niet met zijn prijzen. 

Een goede klant van ons Natascha de Vreede van The Animal Nanny:

Ik reken € 17,50 per hond/wandeling. Ik heb ervoor gekozen om dit niet op mijn site te zetten. In het verleden kreeg ik vaak te horen hoe duur ik wel niet was en toen heb ik als proef mijn prijzen eraf gehaald. Dit resulteerde dat ik meer belletjes en e-mails kreeg met de vraag naar mijn prijzen.

Dit was voor mij een prima aanknopingspunt om toe te sturen naar een kennismakingsgesprek en doordat ik mensen dan persoonlijk kon aanspreken over hoe ik werkt etc. merkte ik dat de prijs opeens een veel minder grotere betekenis had en ik dus zo sneller een nieuwe klant erbij had.

Maar het heeft ook wel echt met je mindset te maken, vroeger was ik nog onzeker over mijn waarde en dat merkte mensen en gingen sneller lastig doen over de prijs. Tegenwoordig sta ik veel steviger in mijn schoenen, dat komt anders over en negen van de tien keer zeggen mensen: “Het maakt me niet uit wat het kost als mijn hondje het maar goed heeft en dat gevoel heb ik bij jou.” Waar mijn hart dan ook echt een sprongetje bij maakt.

Waarom wil jij de goedkoopste zijn?

Als het woord ‘goedkoopste’ in jouw bedrijfsslogan voorkomt, vind jij dat kennelijk een belangrijk gegeven. Terwijl onderzoek uitwijst dat prijs bijna nooit de reden is waarom een klant bij je koopt. Sterker nog, het schrikt veel mensen juist af!

Goedkoop? Dan zal het wel heel slecht zijn. Zeker in het geval van een hondenuitlaatservice waarbij mensen hun dierbaarste bezit (mensen doen liever hun partner dan hun huisdier de deur uit als ze een keuze moeten maken) aan jouw goede zorgen toevertrouwen. We hebben het hier niet om een niemendalletje wat je bij de Action koopt.

Dit filmpje laat dat nog eens duidelijk zien; het werkt echt zo.

De goedkoopste zijn is heel vermoeiend

Wil je echt de goedkoopste zijn dan zul je dus dagelijks moeten checken of er niet iemand in jouw regio nog goedkoper is geworden. Een eindeloze strijd die alleen maar verliezers kent. Je kunt beter jouw energie steken in het professionaliseren van jouw bedrijf.

Wil jij weten wat een goed tarief is voor jouw branche? Wellicht is mijn programma ‘101% hondernemen dan iets voor jou. 

2 reacties. Reactie plaatsen

Wat fijn om dit te lezen! De quote van natascha heeft me over de streep getrokken om wel mijn prijzen te gaan verhogen. Ik blikf dat een moeilijk punt vinden!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu