Gratis iets weggeven, werkt dat?

Eerst geven, dan nemen lijkt wel de nieuwe marketingwet. Er is natuurlijk niets nieuws aan, we gebruiken het al heel lang. Toch blijft er discussie over zo las ik een week geleden nog op de website van De Ondernemer. Voor mij een ‘no brainer’ maar kennelijk niet voor iedereen. In dit artikel heb ik de voor- en tegenwerpingen in kaart gebracht. Gratis iets weggeven, werkt dat? 

Waarom zou je gratis iets weggeven?

gratis iets weggevenHerinner jij je nog dat je als kind met je moeder naar de kaasboer of de slager ging? Je kreeg altijd een stukje kaas of worst en daarom kwam je er zo graag. Ik was misschien 5 jaar en weet het nog als de dag van gisteren. We praten hier over meer dan 45 jaar geleden, jawel! Zelfs weet ik nog waar het was. De winkel bestaat inmiddels al jaren niet meer maar mijn herinnering is nog kakelvers.

De ondernemers van toen wisten al dat gratis iets weggeven zorgt voor meer klandizie. Als kind zag ik die man alleen maar als aardig. Ik kwam er graag en elke keer als wij boodschappen gingen doen, mijn moeder en ik, wilde ik naar hem toe. Toen wist ik het niet, nu weet ik dat dit marketing heet.

Nu, 45 jaar later, is de strijd om de klant alleen maar groter geworden. Met de komst van internet – en daarbij het online shoppen over de hele wereld – moet je nog meer je best doen voor je klandizie. Voor die kaasboer of slager in Oss anno 1970 was de wereld een stukje kleiner. Is vandaag de dag het gratis e-boekje dat je krijgt als jij je naam en e-mailadres achterlaat nog wel voldoende?

Waarom zou je het niet doen?

gratis iets weggevenOndernemers van Generatie X hebben wat meer weerstand tegen het gratis weggeven van informatie. Dat is namelijk wat je doet. De stukjes kaas en worst zijn vervangen door e-boekjes of soms hele online trainingen met 15 video’s. Generatie Y (opgegroeid met internet) weet niet beter. Deze ondernemers zien direct de voordelen van eerst geven en dan nemen, de marketingregels van nu: geven, geven, geven, geven, geven en dan … nemen.

“Waarom zou je gratis iets weggeven als je er ook voor betaald kunt krijgen?” is een veel gehoorde bezwaar. In onze huidige tijd met onnoemelijk veel afleiding en nog meer keuze voor de consument, is het direct verkopen bij het eerste contact een uitzondering. De consument van nu loopt niet meer een kaaswinkel binnen en koopt zijn kaas. Hij gaat van de ene webshop naar de andere en kiest voor die winkel die hem het best behandelt.

“Als ik gratis informatie weggeef, kopen mensen niet meer bij mij”, ook nog een regelmatig gehoord argument. Het tegendeel is waar. Hoe meer jij weggeeft, hoe meer jouw fans denken: “Maar als ik dit allemaal gratis krijg, wat krijg ik dan wel niet als ik ervoor betaal”. En natuurlijk geldt dat niet voor elke potentiële klant. De meeste van jouw websitebezoekers kopen nooit bij je.

Het grootste succesverhaal: John Reese

gratis iets weggeven Elke keer als dit onderwerp in een gesprek aan de orde komt, haal ik hem er weer bij: John Reese. John Reese is een internet marketeer van het eerste uur. Hij begreep in 1990 de kracht van internet al, handelde op e-bay en kocht en verkocht domeinnamen. In 2004 deed hij iets wat daarvoor nog nooit iemand gelukt was: hij verdiende binnen 24 uur meer dan een miljoen dollar op internet zonder een cent aan advertentie uit te geven.

Hoe deed hij dat? Hij startte een jaar daarvoor een blog waarin hij alle informatie deelde die hij later in zijn programma ‘Traffic Secrets’ stopte. De enige reden voor dat blog was het verzamelen van e-mailadressen. Hij was ook de eerste die een autoresponderservice had. Zijn blogs en artikelen waren zo goed – over hoe je verkeer naar je website krijgt – dat mensen hem vroegen waarom hij er geen geld voor vroeg. Sommigen smeekten hem zelfs (“Laat mij hiervoor betalen, dit is goud waar”).

In dat jaar verzamelde hij zoveel optins dat hij in een keer zijn trainingsprogramma kon lanceren waar hij in de tussentijd aan gewerkt had met alle successen van dien. Inmiddels zijn we 12 jaar verder op internet en dus zijn de regels een tikkeltje veranderd. Duizenden ondernemers zijn hem inmiddels gevolgd – met nog veel betere resultaten – maar de basis voor dit succes is niet veranderd: gratis iets weggeven werkt!

Vorig bericht
Word gelukkiger: 9 dingen die gelukkige mensen nooit doen
Volgend bericht
Goede reputatie opbouwen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu