We worden doodgegooid met social media kanalen. Zowel privé als zakelijk. Het lijkt erop dat we overal zichtbaar moeten zijn en dat zorgt voor veel mensen – met name ondernemers – voor nogal wat stress. Je kunt simpelweg alles aan elkaar koppelen en elke uiting op Twitter doorlinken naar LinkedIn maar wat bereik je hiermee?

Elk social media kanaal heeft zijn eigen gebruikers en dus lijkt het een optelsom dat je bereik groter wordt als je ze allemaal inzet. Maar is dat wel zo?

Een man die twee konijnen najaagt, vangt er geen een

Een Chinees gezegde wat heel goed van toepassing is op social media kanalen. Hieronder drie tips hoe je optimaal kunt scoren op social media.

Kies jouw konijn

social media kanaalOp internet gaat het allang niet meer om zichtbaarheid maar om domineren. Grijze muizen zijn er genoeg, hoge bomen zijn noodzakelijk om echt op te vallen. Daarbij komt dat jouw doelgroep ook niet op elk social media kanaal zit. Je kiest dus het kanaal waar jouw doelgroep het meest vertegenwoordigd is.

Er zijn meerdere manieren om dit uit te vinden. Je kunt natuurlijk een compleet marktonderzoek (laten) doen maar ik ben meer iemand van de praktijkervaring: kies dertig dagen per social media kanaal en concentreer je alleen daarop. Bekijk daarna de resultaten. Meten is immers weten. Een goede tool hiervoor is Klout.

Observeer jouw konijn

Zodra je hebt gekozen, ga je bestuderen hoe de interactie verloopt. Spreek je jouw doelgroep wel aan op de juiste manier? Elk social media kanaal heeft zijn eigen cultuur. Je gaat dus schaven en schaven net zolang tot je de juist toon te pakken hebt.

Dezelfde content simpelweg op elk kanaal plaatsen, is te makkelijk. Ik heb het ook gedaan, eerlijk is eerlijk. Vanuit tijdbesparing of luiheid of hoe je het ook wilt noemen. Dat kon misschien vijf jaar geleden nog maar social media is zo belangrijk voor jouw business dat je jezelf geen luiheid meer kunt permitteren.

Vang jouw konijn

Nu je jouw konijn geobserveerd hebt en wellicht een paar keer hebt gemist, heb je uiteindelijk de juiste strategie te pakken om hem te vangen. Op dat moment weeet je

  • welke content te beste past -> creeër die content;
  • wat de beste tijd is om die content te publiceren -> gebruik die tijd;
  • welke mate van interactie is de beste -> pas die interactie toe.

Op welk social media kanaal moet je zitten? Kies bewust!

Wat nou als je al gebruik maakt van verschillende social media kanalen? Ga eerst terug naar stap 1: kies jouw konijn en publiceer vervolgens zo min mogelijk op de andere kanalen. Ga niet helemaal weg maar verlaag de frequentie. Als je de komende dertig dagen kiest voor Facebook, publiceer dan eens per week op Instagram in plaats van elke dag bijvoorbeeld.

Op het moment dat je jouw gekozen konijn gevangen hebt, kun je naar de volgende. Automatiseer jouw gekozen social media kanaal zo veel mogelijk of besteed dit uit (niet alle content maar het publiceren). Op die manier kun je zorgvuldig op elk social media kanaal aanwezig zijn op de meest effectieve manier met altijd het belangrijkste doel voor ogen: jouw doelgroep helpen met het oplossen van hun probleem. Dat is waarom je doet wat je doet.

[tweetquote]Welk social media kanaal wil jij gaan domineren?[/tweetquote]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu