Het gebruik van social media binnen het bedrijfsleven

Pondres social marketing is als strategische adviesorganisatie erg benieuwd naar het gedrag van Nederlandse bedrijven binnen social media. Door hen is in 2014 voor de derde keer onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media binnen het Nederlandse bedrijfsleven

Inzet social media groeit door

Aan dit onderzoek hebben 533 bedrijven meegewerkt en waardevolle input geleverd om een helder beeld te krijgen inzake het gebruik van social media binnen het Nederlands bedrijfsleven. Hier een samenvatting van hun bevindingen.

Evenals in 2013 werd aan het Nederlandse bedrijfsleven de vraag gesteld of men binnen de bedrijfsvoering social media inzet. Dit percentage is gestegen van 65,6% in 2012 naar 69,3% in 2013.

Social media wordt door bedrijven nog steeds belangrijk geacht

Ondanks een kleine afname (7,7%) ten opzichte van 2013 wordt social media nog steeds als belangrijk gezien. 47% van de bedrijven geeft aan dat social media een belangrijk onderdeel van het bedrijf uitmaakt. 23% acht social media zeer belangrijk. De afname is deels te verklaren door een stijging binnen de categorie neutraal. Deze kent nu een percentage van 25%, waar dit vorig jaar 19,9% was.

Facebook haalt Twitter in

het gebruik van social media

Met een inzet van 87% is Facebook op dit moment het meest populaire social media kanaal, terwijl deze plek in 2012 nog door Twitter werd ingevuld. Facebook wordt wel op de voet gevolgd door Twitter (78%) en LinkedIn (75%). Op plaats vier staat YouTube met een inzet van 50%. Ook een weblog (36%), Google+ (31%) en Hyves (25%) zijn veelgebruikte kanalen in 2013.

We blijven hangen in aantal volgers, fans, vrienden

Welke KPI’s (kritieke prestatie indicatoren) hanteert het Nederlands bedrijfsleven? Het wordt duidelijk dat het aantal volgers, fans etc. ook dit jaar als belangrijk wordt gezien (88%). Wederom staat ook het meten van verkeer naar de website hoog in de lijst van social media metingen. De focus op interactie lijkt achter te blijven. Ook het aantal orders daalt ten opzichte van 2012. Zou er een verband zijn?

Twitter meest intensief gebruikt

het gebruik van social mediaWanneer we het gebruik van de gemeten social media kanalen tegen elkaar afzetten is Twitter met afstand het meest intensief gebruikte kanaal.

Voornamelijk door grote bedrijven wordt Twitter meerdere malen per dag ingezet om informatie te zenden of interactie aan te gaan.

Grote bedrijven hanteren vaker een strategie dan kleine bedrijven

Bedrijven die aangeven geen strategie te hanteren stelden wij de vraag of zij van plan zijn de komende 12 maanden een strategie te formuleren. De grote bedrijven geven met 51% aan zeker te weten een social media strategie te hanteren. Dit is een aanzienlijk verschil met de middelgrote en kleine bedrijven. Zij geven met respectievelijk 32% en 31% aan dat ze zeker weten dat er een strategie wordt gehanteerd.

Je kunt het complete rapport hier gratis downloaden >>>

Heb jij een social media strategie? Laat het ons weten.

Vorig bericht
Reclame maken of spammen?
Volgend bericht
Uitstelgedrag, wie heeft er geen last van?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu