Facebook, wie kent ’t niet? 8,9 Miljoen Nederlanders in alle leeftijdsgroepen hebben er al een profiel. De kans is dus groot dat ook jij een persoonlijk profiel hebt op Facebook.

Misschien ben je ook al lid geworden van bepaalde groepen voor hondernemers.

Groepen waarin je ervaringen kunt uitwisselen met andere hondernemers. Zo vergroot je je kennis, doe je nieuwe contacten op en breid je je netwerk uit. Waardevol op meerdere manieren.

Het aantal Facebook-gebruikers groeit nog steeds

Ideaal natuurlijk: hoe meer gebruikers op Facebook, hoe groter de kans dat je doelgroep zich er ook bevindt. Via een bedrijfspagina (fanpage), kun je je honderneming onder de aandacht brengen van je doelgroep.

Af en toe een zakelijk getinte statusupdate op je persoonlijke profiel, actief deelnemen in specifieke groepen, je pagina vullen met interessante content en Klaar is Klara.

Het privé en zakelijk netwerk van de zzp’er loopt door elkaar, waardoor het voor de zzp’er relatief makkelijk is om zakelijk gezien een vliegende start te maken op sociaal netwerk Facebook. Na Google is het de grootste verzameling van gebruikers en daarmee verkeer en afzetmarkt met potentiële klanten: een andere reden om Facebook zakelijk in te zetten. De 1,3 miljard actieve Facebook-gebruikers zijn bovendien een stuk goedkoper te bereiken via het netwerk: Facebook Ads is vele malen goedkoper en biedt vrijwel dezelfde segmentatiemogelijkheden als LinkedInAds. (Bron: www.emerce.nl – “ZZP’er gebruikt vaker Facebook en WhatsApp”)

Hadden we niet net geconcludeerd dat je je doelgroep al kunt bereiken via  je fanpage, groepen en via je persoonlijke profiel? Waarom zou je dan ook nog Facebook Ads moeten gebruiken?

”Ieder voordeel hep se nadeel” (vrij naar J.C.)

Ja, de groei van Facebook-gebruikers heeft ook een nadeel. Sterker nog, minstens twee.

1. In het groeiende aantal gebruikers zitten ook anderen dan je doelgroep

In die groei zitten – natuurlijk – ook andere hondernemers. Jij kunt nog zo uniek zijn, zo’n unieke dienst of product leveren maar als je je in de groeiende groep hondernemers niet duidelijk genoeg weet te onderscheiden, zullen weinig mensen het te weten komen. Je zult je profilering dus in toenemende mate moeten ‘verfijnen’.

2. Het aantal berichten groeit ook

Gebruik jij al Facebook voor je honderneming (3)Als jij een statusupdate plaatst, is het fijn dat ‘ie bij de vrienden van je profiel of de fans van je pagina in de tijdlijn verschijnt. Maar er verschijnen al zoveel berichten in hun tijdlijn. Hoe kom jij daartussen?

Waardevolle content is altijd eerste vereiste. Maar soms is dat niet genoeg. De manier waarop je die content deelt, wordt ook belangrijk, net als de vorm. En er is nog een hulpmiddel: Facebook Ads.

Er zijn veel mogelijkheden waaruit je kunt kiezen tegen prijzen die experimenteren erg laagdrempelig maken. Duik van te voren wel even in je paginastatistieken. Ook hier geldt namelijk ‘meten is weten’.

 

Wil je weten hoe je Facebook zakelijk (beter) kunt gebruiken? Schrijf je dan in voor de workshop Facebook Zakelijk Inzetten. Ik weet zeker dat je na afloop van de workshop niet kunt wachten om alle tips op je eigen Fanpage in te zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu