Facebook Live: het antwoord op Periscope

Het zat er natuurlijk wel aan te komen: livestreamen op Facebook. Na het succes van Meerkat en de livestreaming app Periscope van Twitter, kon Facebook niet achterblijven. In augustus 2015 begon Facebook al met de introductie ervan en in de december 2015 werd deze app beschikbaar voor een selectieve groep gebruikers (artiesten en andere beroemdheden). Nu is Facebook Live er voor ieder persoonlijk profiel en bedrijfspagina. 

Wat is Facebook Live en hoe werkt het

Facebook live icoonFacebook Live is een app (beschikbaar voor iPhone) die het mogelijk maakt om direct video’s te streamen op jouw profiel- of bedrijfspagina. Je kunt de app openen zodra jij een status update doet. Je krijgt dan een nieuw icoontje te zien.

Facebook LiveZodra je daarop klikt, kom je direct in de live app. Je kunt een titel geven aan jouw uitzending – deze komt in je status update te staan – en vervolgens ga je live. Net als bij elke status update kun je ook hier kiezen voor welk publiek jouw uitzending is: alleen vrienden of openbaar.

Je kunt de camera gebruiken om op jezelf te richten of jouw omgeving. Tijdens de uitzending zie je wie er live meekijken en ook de reacties zijn direct zichtbaar. Je kunt kijkers uitnodigen zich in te schrijven zodat zij automatisch een melding krijgen als jij weer online bent. Aan het einde van de uitzending wordt deze bewaard op jouw tijdlijn zoals ook bij een eerder opgenomen video. Je kunt deze later nog naar hartelust aanpassen op dezelfde manier als je met een video gewend bent.

Facebook Live zakelijk gebruiken

Wie al bekend is met de app Pericsope zal Facebook Live operationeel niets nieuws te bieden hebben. Toch is het publiek anders op Facebook dan op Twitter/Periscope en dus zul je opnieuw moeten testen wat werkt.

Facebook Live kan maximaal 30 minuten uitzenden en dus is het handig te gaan uitvinden wat een goede lengte van uitzenden is voor jouw publiek. Varieer ook van beeld zodat je niet zelf steeds in beeld bent of alleen jouw omgeving maar maak het dynamisch. Begroet jouw kijkers en noem ze bij naam om het persoonlijk te houden.

facebook live Als je Facebook Live serieus wilt gaan gebruiken en als onderdeel ziet van jouw social media marketing dan heb je natuurlijk altijd een call to action aan het einde van jouw video: je stuurt jouw kijkers naar een bepaalde plek, bijvoorbeeld een salespage waarop jij een aanbieding doet.

Wat denk jij, gaat Facebook Live voor jou het verschil maken? 

Vorig bericht
Heb jij ook zo’n hekel aan verkopen?
Volgend bericht
Motivatie, hoe krijg je het en hoe hou je het

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu