Een interessante vraag die ik onlangs van een klant ontving. Hoe belangrijk is huisstijl? Huisstijl heeft alles te maken met herkenbaarheid dus mijn tegenvraag zou eigenlijk moeten zijn: “Hoe herkenbaar wil je zijn?”. Met name grote bedrijven zijn heel herkenbaar aan hun logo, een onderdeel van huisstijl.

Hoe anderen het doen

huisstijlEr wordt door bedrijven veel energie besteed aan huisstijl. Elke grafisch ontwerper zal het daarmee eens zijn want dat is immers zijn vak, zijn business. Grote bedrijven als Albert Heijn en Centraal Beheer hebben daar zeker ook veel geld ingestoken.

Maar ook het strategisch toepassen van jouw huisstijl – als kleinere onderneming – kan zorgen voor een goede herkenbaarheid. Zo was Renée Daniëls van De Paarse Olifant voornamelijk bekend van haar logo (waarin de olifant overigens niet paars is); haar naam kwam pas later.

Weet wat de gevolgen zijn

Er moet consistentie zijn in huisstijl. Je kunt een grappig logo (laten) ontwerpen maar kan dan later in de knoei komen bij het opmaken van facturen of het laten drukken van briefpapier.

huisstijlZo bedacht ik ooit een huisstijl waarin een verticale balk aan de linkerzijde van het briefpapier moest komen zonder witte rand aan de onderkant. Dit heet met een mooi woord: aflopend drukwerk maar dat betekent dat de drukkerij elk papier af moet snijden omdat het uit de printer komt met een marge (witrand). Dat kost heel veel extra!

En hoe staat de kleurcombinatie op jouw website? Een donkere achtergrond met een lichte letterkleur heeft bewezen heel erg onrustig te zijn voor de ogen; mensen klikken dus sneller weg dan wanneer je het omdraait: lichte achtergrond met donkere letter. Ook de combinatie blauw/rood is vreselijk.

Met betrekking tot huisstijl is het dus belangrijk dat je weet wat je doet, dat het past bij wat jij uit wilt stralen en dat je moet weten dat er op internet andere ‘wetten’ zijn dan bij drukwerk. Als jij een leuk logo ontwerpt en deze naar een drukkerij stuurt, vraagt hij waarschijnlijk naar een .eps of .ai bestand. Huh? Jij hebt geen idee. Indesign en Illustrator? Nooit van gehoord.

Meest gemaakte fout: verkeerd bezuinigen

huisstijl Ik maakte die fout ook. Zelf lopen knutselen om geld te besparen. Hoe moeilijk kan het zijn? Nou, ontwerpen is een vak net als dat van jou. Hoe moeilijk is het om een hond te trimmen? Je pakt gewoon de tondeuse en klaar is kees. Natuurlijk kan dat maar dan moet je ook kunnen leven met het resultaat.

Een huisstijl representeert een imago. En dat is meer dan een leuk plaatje of een toffe kleur. Net als dat sommige kleuren kleding niet bij je passen, passen sommige huisstijlen ook niet bij je of bij wat jij wilt vertellen. Jij wilt een herkenbaarheid op basis van jouw business of jou als persoon. Voor welke uitstraling kies je? Als jij zelf een logo in elkaar flanst, wat zegt dat over jouw manier van zaken doen en jouw professionaliteit?

Wanneer investeren in een professionele huisstijl?

Sommige lasten gaan voor de baten. In een aantal situaties moet je eerst geld uitgeven voordat er iets binnenkomt. Dat heet investeren. Je koopt bijvoorbeeld een product in om het later te verkopen. Of je doet een opleiding omdat je daardoor een hoger tarief voor jouw dienst kunt vragen.

huisstijlEchter, huisstijl laat zich slecht terugbetalen. Je weet immers nooit of je die investering terugverdient; dat is niet te meten. Daarom is mijn advies: investeer pas in een professionele huisstijl als je er geld voor hebt. Eerder niet. Kun je dan zonder logo? Ja hoor, dat kan prima. Kijk maar naar mijn andere website. Zie je daar een logo? De enige huisstijl is de keuze van kleurcombinatie maar verder is er niets.

Denk je dat dit mijn naam of herkenbaarheid in de weg staat? Ik denk zelf van niet. Tot nu toe heb ik nog niet de keuze gemaakt om te investeren in een professionele huisstijl en misschien kies ik er wel voor om dit nooit te doen. Dus, hoe belangrijk is huisstijl? Geef zelf het antwoord maar.

Al mijn huisstijlen door de jaren heen zijn gemaakt door Heleen Verkerk. Ben je eraan toe om dit professioneel aan te pakken? Neem dan zeker contact met haar op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu