Bill Gross is een zeer succesvolle ondernemer. Hij startte meer dan honderd bedrijven in de afgelopen twintig jaar. Sommigen bijzonder succesvol, velen een absolute mislukking. Vanwege zijn grote passie voor starters deed hij onderzoek naar de factoren die bepalen of startende ondernemingen een hit worden of een flop. Hij onderzocht de in zijn ogen belangrijkste vijf en kwam tot een interessante conclusie namelijk dat ene kenmerk dat alle toppers gemeen hebben: de nummer 1 succesfactor

Uitgangspunten

nummer 1 succesfactor topbedrijvenBill onderzocht honderd succesvolle bedrijven en honderd mislukkingen. Sommigen door hemzelf gestart, anderen niet. Hij bekeek vijf kenmerken die volgens hem de belangrijkste zijn bij het starten van een onderneming en kwam tot interessante conclusies.

1. Het idee

Alles start met een idee. Creativiteit is dan ook een belangrijke ondernemerscompetentie en je zou wellicht kunnen denken dat dit zelfs de meest belangrijke is. Toch is een goed (of zelfs briljant) idee slechts verantwoordelijk voor 24% van de successen.

2. Het team

Met welke mensen jij samenwerkt (dat hoeft niet persee personeel te zijn) heeft grote invloed op jouw succes. Wanneer jij een team hebt dat naadloos samenwerkt kan jij beter inspelen op de vraag uit de markt. Denk aan een boekhouder die jouw business door en door kent of een klantenservice die de wensen van de klant begrijpt. Succesfactor: 32%.

3. Het businessmodel

Op welke manier jij geld gaat verdienen is een wezenlijk onderdeel van de onderneming. Het is immers het doel. Je kunt overigens prima starten zonder businessmodel en deze pas later gaan ontwikkelen. Bedenk dat YouTube begon zonder businessmodel. Succesfactor: 24%.

4. Financiering

Geld maakt veel mogelijk. Zeker in deze tijd waarin crowdfunding enorm populair is, wordt het krijgen van een financiering steeds makkelijker. Wanneer je de conclusie trekt dat je daarmee succesvol wordt, valt het toch vies tegen. In slechts 14% van de onderzochte gevallen bleek financiering de grootste succesfactor.

5. Timing

Opvallend of niet maar timing blijkt de nummer 1 succesfactor te zijn met maar liefst een percentage van 42%. Denk aan bedrijven als AirBnB (de grootste vastgoedonderneming zonder vastgoed) en Uber (‘s werelds grootste taxibedrijf zonder auto’s). Deze zijn gestart in een periode van recessie, een tijd waarin mensen geld nodig hadden.

De nummer 1 succesfactor

nummer 1 succesfactor percentagesDat onze economie weer aantrekt komt omdat mensen meer geld uitgeven en dat kan omdat er meer binnenkomt. Dus al die mensen die hun extra slaapkamer verhuren of zelf voor taxichauffeur spelen en een hond hebben, hebben nu meer geld te spenderen aan hun viervoeter.

Wie laat je hond uit als jij een taxiritje hebt of hoe fijn is het een gehoorzame hond te hebben als jij regelmatig logees in je huis hebt? Het idee doet ertoe maar timing is nog belangrijker!

Vraag jezelf dus af: zijn mensen er klaar voor om mijn product of dienst af te nemen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu