Ja het klinkt hard en ook zeer stellig maar dat is nou eenmaal mijn manier om aan te geven hoe belangrijk het is dat je inzichtelijk krijgt op welke plek in jouw onderneming het geld binnenkomt en waar het uitgaat. Anders gezegd: zonder inzicht in jouw cijfers, heb je geen onderneming. 

Jarenlang heb ik een strijd geleverd tegen de cijfers. Ik deed maar wat. Soms hield ik over per maand, soms niet. Tot het moment dat ik merkte dat mijn bankrekening alleen maar omlaag ging en ik geen idee had wat er aan de hand was. Zelfs toen was ik nog compleet blind voor mijn cijfers en ben gestopt met mijn onderneming. Doodzonde. 

Onderbuikgevoel en struisvogelpolitiek

Zelf ben ik iemand die heel erg op intuïtie en onderbuikgevoel vertrouwt. Dat heeft mij heel ver gebracht op verschillende onderdelen van mijn leven maar helaas heb ik ook bittere pillen moeten slikken.

Tien jaar lang heb ik geweigerd om mij bezig te houden met alles wat met cijfers te maken had. Heel makkelijk want ik beweerde altijd dat ik dat niet nodig had. “Ik voel aan dat het goed is”. Of niet. Struisvogelpolitiek.

Intuïtie is een mooi gegeven en het is heel erg belangrijk dat je daarop vertrouwt in vele aspecten van het leven maar niet als het om je bedrijfsadministratie gaat. Dit heb ik niet alleen zelf ondervonden maar ook bij coachingsklanten die overtuigd waren dat een bepaald bedrijfsonderdeel veel geld opleverde terwijl dat uiteindelijk niet zo bleek te zijn.

Sturen op cijfers

inzicht cijfers Sinds kort werk ik – samen met mijn administrateur – met het programma E-boekhouden. Daarin staat jouw gehele administratie en op elk gewenst moment kun je verschillende cijfers bekijken.

En eerlijk is eerlijk, ik wilde daar helemaal niet aan. Nu zie ik de voordelen ervan en ook de noodzaak. In het voorbeeld hiernaast zie je mijn winst-en-verliesrekening. Ik kan met één click inzichtelijk krijgen wat goed gaat en wat niet. In dit voorbeeld heb ik weliswaar de bedragen weggehaald maar je ziet direct hoe ik omzet en kosten uiteenzet.

Ondernemen is constant bijsturen. Ik zie veel klanten die alsmaar op zoek zijn naar het uitbreiden van hun business (nieuwe cursus, andere techniek, meer producten) in plaats van te kijken naar wat ze hebben en daar mee te werken.

Wat goed gaat beter maken

Maak wat goed gaat beter. We zijn – wellicht geconditioneerd vanuit de schoolbanken – geneigd om meer aandacht te geven aan zaken die niet zo goed gaan dan aan zaken die goed gaan. Ik leerde op school dat ik van een zes een zeven moest maken. Beter zou zijn van een acht een negen te maken.

Aan de andere kant moet je ook niet te bang zijn om iets wat niet goed gaat, te laten vallen. De stekker eruit te trekken en te stoppen. Dat is niet per definitie een onderdeel waar de minste omzet in zit maar de minste winst. Zo zijn mijn opbrengsten uit affiliate-verkopen niet hoog maar daar staat tegenover dat ik er ook niets voor hoef te doen. Met andere woorden: omzet honderd procent, kosten nul procent.

Als jij voor een cursus op jouw hondenschool specifieke hulpmiddelen nodig hebt dan kan jouw omzet wellicht heel hoog zijn maar jouw kosten zijn ook hoog. Wanneer je aan de andere kant een puppycursus hebt zonder al die kosten maar minder klanten, dan kan deze cursus uiteindelijk meer winstgevend zijn. Of wat te denken van het gedragsconsult waarvoor je honderd kilometer heen en terug moet rijden? In de regel niet winstgevend.

Zoek de boekhouder die bij je past

Elke boekhouder werkt anders. Immers, hij is ook ondernemer en zoekt naar zijn unieke werkwijze waar hij dan weer klanten bij krijgt die ook graag op die manier werken. Onlangs ben ik naar een ander gegaan omdat deze beter aansluit bij wat ik verwacht en nodig heb.

Om te weten wat bij je past moet je eerst zelf goed in kaart hebben wat jij wilt en vooral wat jij nodig hebt. Net zoals je dat doet met iedereen waarmee je samenwerkt. Te veel ondernemers zoeken iemand die hun boekhouding doet zodat ze er zelf niets aan hoeven te doen en er ook niets van willen weten.

Voel jij je aangesproken door dit blog, ga dan eens voor jezelf inventariseren waar de “pijn” zit. Ben jij met onderbuikgevoel aan het ondernemen of doe je dat op basis van harde cijfers? En als je beslissingen neemt, hoe neem je die dan? Intuïtie of struisvogelpolitiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu