Vanmorgen sprak ik een hondernemer met een cash flow uitdaging. Vroeg of laat herkennen wij onszelf daar allemaal wel in: je hebt niet genoeg geld. Omdat de lasten bijna altijd voor de baten komen, kan je soms weleens onvoldoende liquide middelen hebben of simpel gezegd: niet genoeg centen. Rood staan op je bankrekening is een optie of een andere soort lening aangaan maar wat nou als je het creatiever aanpakt? Jouw eigen product voorfinancieren

Jurk

eigen product financieren In 2013 kwam het duo Jurk (Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven) met hun eerste theatershow Avondjurk. Omdat ik al een tijdje fan was van de heren, was ik er uiteaard als de kippen bij om kaarten te scoren. Geen idee wat ik kon verwachten maar ik had er alle vertrouwen in. Ik kende beide van diverse projecten dus dat kon niet missen, dat moest wel een succes zijn.

Aan het begin van de voorstelling stelde Dennis hoe fantastisch het toch is dat zoveel mensen een kaartje hadden gekocht zonder te weten wat ze zouden krijgen. Het was immers de eerste keer dat zij samen in theater stonden, niet dat je weet wat je kunt verwachten zoals bij Theo Maassen of Najib Amhali. De kaartverkoop was al in volle gang toen de heren nog geen letter op papier hadden. Dennis voegde er nog aan toe dat ze net zo goed een bak met stront op het podium konden leeggooien, mensen vinden het toch wel geweldig. Een mooie manier van je eigen product voorfinancieren.

Boek

eigen product financieren Op zich is dat gegeven niet nieuw maar voor mij kwam op dat moment het inzicht pas: je kunt gewoon iets verkopen wat er nog niet is met de belofte dat het goed wordt. En zo schreef ik mijn eerste boek – Leven Met Een Dove Hond – en verkocht het voordat het af was. Omdat ik op dat moment een pittige cash flow uitdaging had kon ik met deze voorfinanciering de copyrighter betalen die mijn boek even onder de loep nam.

Mensen die het al kochten voordat het gepubliceerd werd, konden het voor de helft van de prijs bestellen (en betalen) en kregen een naamsvermelding achterin het boek. Mede mogelijk gemaakt door … Jouw eigen product voorfinancieren is op deze manier natuurlijk super handig.

Jouw eigen product voorfinancieren

eigen product financieren Het heeft nog een bijkomend voordeel en dat is dat je jezelf dwingt tot een strakke deadline. Tenzij je Steve Jobs heet (die rustig de wereldwijde lancering van een nieuw Apple-product uitstelde omdat het niet naar zijn zin was) kun je het niet maken om een lancering uit te stellen. Zeker niet als mensen er al voor betaald hebben. Dat kan hele nare gevolgen hebben.

Mensen moeten in je geloven. Je hoeft hiervoor niet eens beroemd te zijn, maar dat helpt wel natuurlijk. Als je Jeroen van Koningsbrugge heet gaan er simpelweg meer deuren voor je open dat wanneer je Monique Appels heet maar je moet het allemaal nog wel even waarmaken. Hoe je ook heet, hoe goed of beroemd je ook bent. Net als zoveel artiesten altijd zeggen: “Je bent zo goed als je laatste project.” Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Mijn klant gaat 1 april haar boek lanceren. Ik ben benieuwd …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu