Een hele goede vriendin van mij had ooit een bezorgdienst voor natuurlijke diervoeding. Na een paar jaar hard buffelen had ze de magische omzetgrens van € 100.000 bereikt. Wat een mijlpaal!! De stemming werd een stuk minder vrolijk toen bleek dat haar kosten dezelfde mijlpaal al eerder had bereikt … In dit artikel laat ik je zien dat de hoogte van je omzet op zich niets zegt over het succes van je bedrijf. Hoeveel kost jouw zakelijk succes?

Wat is zakelijk succes?

zakelijk succesNatuurlijk wil je met je bedrijf grootse dingen bereiken. Je wilt misschien wel de toptrimster van Labradoodles in Nederland worden. Wat zeg ik – van de wereld. Want ja, we moeten onze dromen niet klein houden.

Of je werkt aan een landelijke keten van hondenuitlaatdiensten. Als je dat bereikt, kun je spreken van een zakelijk succes.

Maar hoe ‘zoet’ is dat succes als je achterstanden hebt in het betalen van de rekeningen voor je huis en je energiekosten? Voldoende geld verdienen is daarom een belangrijke voorwaarde voor zakelijk succes.

Omzet -/- kosten = resultaat

Ondernemers besteden veel tijd en aandacht aan het krijgen van voldoende klanten, het maken van voldoende omzet. Terecht, want dat is een belangrijke factor voor het halen van een zo groot mogelijk resultaat. En dus een zo groot mogelijk zakelijk succes.

Maar zoals je aan de formule hierboven kunt zien: er is nog een belangrijke factor. Een factor die vaak over het hoofd wordt gezien. Of op z’n minst vaak wordt onderschat. Onder ‘kosten’ versta ik in dit verband uitgaven die je voor je bedrijf doet en waarvan je een bon of factuur hebt.

Voordat je ook maar iets hebt verdiend, moeten eerst die kosten worden betaald. En de Belastingdienst, maar dat zijn uitgaven die helaas niet van invloed zijn op de formule. Het is dus belangrijk dat je geen onnodige kosten maakt. En dat de kosten die je maakt, niet hoger zijn dan noodzakelijk.

Lagere kosten zorgen voor meer zakelijk succes

Het is zo logisch als het maar zijn kan, maar hoe zit het binnen jouw bedrijf? Ben jij je bewust van alle kosten die je terug moet verdienen? Ben jij je bewust van de invloed van je kosten op je resultaat? En dus op je zakelijke succes?

Een rekenvoorbeeldje met een veel gebruikte kostenpost: de mobiele telefoon.

Uitgangspunten:
Trimbeurt gemiddeld € 45/hond
4-Weekse wandelkaart € 45/stuk

Telefoon + abonnement ong. 300 belminuten + 1 GB data
Aanbieder 1: € 448/jaar
Aanbieder 2: € 688/jaar
Verschil: € 240,00/jaar

[Bron: bellen.com, 14-6-2016]

zakelijk succesEen ander telefoonabonnement scheelt je € 240 op jaarbasis. Oftewel bijna 5,5 trimbeurt. Of 22 weken klandizie voor je hondenuitlaatdienst. Maar dat niet alleen: het realiseren van die extra verkopen om je kosten te compenseren, kost tijd en geld. Het verschil is dus eigenlijk nog groter!

Je ziet dat het de moeite loont om je kosten eens goed onder de loep te nemen. En niet eenmalig, maar eens in de zoveel tijd. Want jij verandert, je bedrijf verandert, de markt verandert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu